Raceverslag ADAC NBR Finale 29 september t/m 1 oktober 2017

ADAC NBR Finale 2017

De races in Engeland zijn nog maar drie weken geleden, maar toch zetten we onze Europese Tour vrolijk voort, dit keer naar de Nürburging in het Duitse Eifelgebied. Een prachtig circuit met een paar mooie bochten en wat uit het verleden natuurlijk ook zeer bekend is vanwege zijn historie in de Formule 1.  Ook voor het BS-Racing Team is het geen onbekend terrein, al is het alweer vier jaar geleden dat we hier voor het laatst in actie kwamen met onze, toen nog, Renault Clio’s.

Met de BMW wordt het dus wel de eerste keer, wat alles dan toch wel weer een beetje spannender maakt. Gelukkig wordt dat altijd omgezet in de gezonde spanning en adrenaline, want er gaat natuurlijk weer gestreden worden voor minstens één, maar het liefst twee podiumplaatsen. Aan de monteurs heeft het zeker niet gelegen, want die hebben weer keihard gewerkt om ervoor te zorgen dat we kunnen vlammen!

Donderdagochtend vertrekt teammanager Egbert met de truck en trailer alvast richting Nürburg, ’s middags volgt een tweede deel van het team, waarna op de donderdagavond het team bijna compleet wordt gemaakt.  Helaas verloopt de reis niet voor iedereen helemaal soepel er is namelijk nogal wat file onderweg, terwijl wij (vanzelfsprekend) natuurlijk veel meer houden van een beetje doorrijden. We hopen maar dat het geen voorbode gaat zijn voor de rest van het weekend.

A

Er wordt donderdag nog een begin gemaakt het opzetten van de hospitality, want dat is toch wel zo handig, gezien het weekend druk genoeg beloofd te worden en het nu ook nog goed weer ervoor is! De weersverwachting is namelijk nogal wisselend, dus we hopen er met z’n allen maar het beste van.

Vrijdag staan er twee trainingen op het programma, gelukkig lijkt het vandaag ook een droge dag te worden, wat ons goed de kans geeft om even weer aan de auto en het circuit te wennen. Hoe ligt de auto in de bochten en wat is de snelheid waarmee gereden kan worden op het rechte stuk? Want dat is natuurlijk we anders dan hoe het was met de Renaults.

Alles voelt meteen wel goed aan en de rondetijden mogen er ook wel zijn, dat geeft vertrouwen voor de tweede training die ’s middags volgt, maar natuurlijk ook voor de rest van het weekend. In de middagtraining gaat het zelfs zo goed dat het team de snelste tijd op de klok weet te zetten. Nu maar hopen dat we het in de kwalificatie ook zo doen!

B

Dat er niks zo veranderlijk is als het weer, blijkt wel weer als we zaterdagochtendvroeg wakker worden. De regen komt met bakken de lucht uit zetten en er nergens ook maar een stukje blauwe lucht te bekennen. Het slechte nieuws is dat het ook de hele dag zo lijkt te blijven, het goede nieuws is dat we een nieuw setje regenbanden hebben klaarliggen en het in de hospitality van het team altijd gezellig is, hoe het weer buiten ook is!

Marcel heeft in overleg met het team afgesproken dat hij vandaag, i.v.m. zijn gekneusde ribben, niet in actie gaat komen. Wat betekend dat Peter zowel de kwalificatie als de race van vandaag voor zijn rekening zal nemen. Dit om Marcel wat te laten aansterken zodat hij zondag wel gewoon achter het stuur plaats kan nemen.

C

Om negen uur staat Peter klaar op de baan om te kijken hoe de auto in de regen presteert, dat is toch altijd weer anders dan op de slicks, terwijl het droog is. In het begin van de kwalificatie is dat ook nog wel te zien, al is ook meteen te merken dat Peter de slag steeds beter te pakken krijgt. Hij weet dan ook een vijfde startpositie voor race 1 binnen te slepen en de 4de startpositie voor race 2.

Voordeel is in dit geval dat we nu weten hoe de auto in beide weersituaties reageert en niet te vergeten dat we geen resultaatseconden hebben overgehouden aan de races in Engeland. Wat ons toch nog zeker de kans geeft om een podiumplaats te bemachtigen. Daarnaast zijn de onderlinge verschillen maar klein, wat tot de voorlaatste ronde leek het erop dat er gestart mocht worden op plaats 2, de plek die Peter in de race natuurlijk graag wil binnenslepen.

Om 12.55 uur staat hij klaar om aan de opwarmronde te beginnen. De eerste bocht die komt is ook meteen de meest spannende, al mag er in de formatieronde uiteraard nog niet worden ingehaald. Bij de rollende start heeft Peter al snel in de gaten dat de meeste coureurs ervoor kiezen om naar de rechterzijde van de baan te gaan. Daarom besluit hij zelf om de linkerkant te kiezen, want hoewel het in eerste instantie iets langer duurt, zorgt het uiteindelijk voor een betere positie in bocht twee en konden we in elk geval veilig de race beginnen.

D

In eerste instantie is er dan één plek gewonnen en wordt het zoeken naar de uitsluiting bij de kopgroep, die op dat moment nog allemaal dicht bij elkaar rijden. Gelukkig heeft Peter een steeds betere racepace te pakken en komt hij steeds dichterbij. Alles wordt uit de kast gehaald om die podiumplaats toch maar binnen te halen.

Ondanks dat Peter vandaag in zijn eentje rijdt, moet hij toch deelnemen aan de verplichte pitstop. Snel wordt de auto even bij langs gelopen en dan kan de race weer in volle strijd worden vervolgt. Op dat moment hebben we de derde positie in handen en wordt er keihard gevochten voor plaats twee.

Dat gevecht gaat tussen Peter en gastrijder Ronald Huisman in de wit blauwe Seat, elke ronde zien we Peter dichterbij komen, maar ook de Lotus die meteen achter Schreurs zit komt steeds dichterbij. Op dat moment is bij het team niet duidelijk dat deze auto in dezelfde klasse rijdt als onze eigen BMW, waardoor Peter hem voorbij laat gaan.

podium duitsland

In de laatste bocht weet Peter dan nog de Seat van Huisman te passeren, waardoor hij toch de twee plaats in handen heeft. Kort wordt even gedacht dat we plaats 1 zouden hebben, want de Lotus is simpelweg te licht en te snel voor onze klasse. Helaas hebben we daar nog niet zoveel aan, maar hij krijgt wel een extra straf voor morgen. Wij zijn uiteraard ook heel gelukkig met onze tweede plaats en haastten ons snel naar het podium voor de uitreikingsceremonie.

In de hospitality is  het na de race gezellig druk en onder het genot van een hapje en een drankje wordt alles nog even nabesproken. Er wordt tevreden teruggekeken op de race, zeker als we nagaan dat het in de regen was en over het algemeen de auto’s die voor aangedreven zijn in het voordeel zijn. Het enige “nadeel” is dat we nu tien strafseconden hebben tijdens de pitstop van morgen, maar we weten natuurlijk dat dit erbij hoort. Geluk bij een ongeluk is dat we bij lange na niet de enige zijn en dat er voor morgen ook weer een stuk beter weer wordt voorspeld!

Zondagochtend is het ineens vrijwel leeg in de hospitality van het team, want iedereen is aan het kijken hoe “onze” Max zijn tweede grandprix aan het winnen is. Het zorgt ervoor dat iedereen alleen maar met nog meer enthousiasme naar onze race van vanmiddag kijkt. Want wat Max kan, dat kunnen wij samen ook!

F

Voor vandaag is afgesproken dat Peter de start van de race voor zijn rekening zal nemen waarna Marcel na de pitstop het stuur in handen krijgt. Gelukkig schijnt nu ook de zon en is de hospitality weer goed gevuld met businessclubleden en relaties. Wat er alleen nog maar meer voor zorgt dat we vandaag wederom op dat podium willen staan. Het begin is er met een net iets betere startpositie dan gisteren.

Het is meteen oppassen geblazen in de eerste bocht waar Bob Herber van de baan raakt en twee andere coureurs in de spin raken. Gelukkig weet Schreurs alle auto’s te ontwijken, maar dit kost hem wel wat tijd. Hij weet echter wel de vierde plaats te behouden en rijdt hier ook geruime tijd op rond.

Vlak voor de pitstop weet hij echter de derde plaats over te nemen en zorgt hij ervoor dat hij zolang mogelijk buiten blijft om te kijken of hij wat seconden uit kan lopen op de nummer vier. Als hij uiteindelijk naar binnen gaat, staat iedereen klaar voor de rijderswissel. Men weet dat er iets rustiger aan kan worden gedaan, omdat we toch 10 seconden moeten wachten.

G

Als Marcel weer naar buiten gaat, komt hij terug op plaats vier, hij weet wel al snel de aansluiting te vinden bij Eric van den Munckhof die op dat moment derde is, maar hij wordt ook op de hielen gezeten door Ronald Huisman op plaats vijf. Zo blijft het enige tijd, tot Huisman Marcel passeert, terwijl Van den Munckhof juist wat plaatsen lijkt in te leveren.

Ondertussen is Van de Maat in strijd met de Lotus die ook gisteren al razendsnelle rondetijden noteerde. Hij is weliswaar 25 pk’s teruggezet, maar de strijd voelt nog steeds niet helemaal eerlijk. Marcel vecht voor wat hij waard is en weet uiteindelijk de vierde plaats te behouden. Een heel mooi resultaat! Net geen podium, maar dat betekent ook geen seconden voor de finaleraces op Assen!

Zo leek het althans, totdat we net na de podiumceremonie te horen krijgen dat de Lotus toch gediskwalificeerd werd. Dit omdat hij niet conform de regels die door de Supercarchallenge zijn gesteld heeft gereden. Nog geen vijf minuten later staat dan ook de beker voor het tweede podium op rij in de hospitality van het BS-Racing Team. Een prachtige beloning voor ook deze race en een mooi perspectief voor de Hankook finaleraces over een kleine drie weken.

H

Na de race wordt er nog even nagezeten onder het genot van een warme en koude hap en een lekker drankje, waarna het team alles snel inpakt en vertrekt naar Nederland. Ondertussen wordt daar alweer hard gewerkt om de auto dit seizoen nog één raceweekend te laten knallen! We hopen u allen dan ook te zien in het weekend van 21 en 22 oktober op het TT-Circuit van Assen!