Raceverslag Blancpain Sprint Cup 12 t/m 14 juli 2019

Blancpain Sprint Cup 12 t/m 14 juli 2019

Onze tour door de Benelux gaat vrolijk verder. Zo’n anderhalve maand geleden waren we op Belgische Zolder, waarna we drie weken geleden vertrokken naar Spa Francorchamps. Nu is het alweer tijd voor de volgende races en wel op het, voor ons zeer bekende, circuit van Zandvoort. Met het vierde raceweekend dit jaar, is het seizoen alweer halverwege. Het is ongelofelijk hoe snel de tijd gaat zodra de races weer begonnen zijn. Er is nauwelijks tijd om echt stil te staan bij de mooie prestaties die al zijn behaald.

Tijdens de Spa Euro Races wisten we immers ons beste resultaat op Spa Francorchamps ooit te behalen, waarmee we nog steeds tweede staan in het algemeen klassement. Uiteraard is dat niet het enige waar we heel blij mee zijn, het team staat als een huis en de resultaten van alle raceweekenden mogen er tot dusver zeker zijn! We zijn er dan ook op gebrand om deze stijgende lijn door te zetten en dat kan maar op 1 manier. Met alle neuzen dezelfde kant op en keihard werken.

1
Dat laatste werd dan ook al snel na terugkomst vanuit België weer gedaan in Rijssen. De pauze was ook nu maar kort, dus werd het gereedschap meteen weer klaargelegd. Gelukkig kennen we de auto inmiddels van boven tot onder en van binnen naar buiten. Hierdoor kunnen wij samen eventuele problemen snel vaststellen en waar nodig oplossen. Dit alles om er tijdens de races op Zandvoort weer een doorslaand succes van te maken.

Het is dit keer extra belangrijk dat de auto voor de trainingen helemaal af is. Omdat we eigenlijk maar 40 minuten krijgen om te trainen. Normaal gesproken krijgen we tijdens een weekend 2 of 3 keer de tijd om een testrit te maken, echter nu maar 1 maal. Het grote voordeel is in dit geval dat we het circuit natuurlijk op ons duimpje kennen door de ervaringen in de Suzuki Cup, Renault Cup en ook al meermaals in onze huidige oranje bolide. Nadeel is dat de top 6 vorige week al één of twee dagen getest heeft.
Vol vertrouwen in een mooi resultaat, vertrek de equipe van het BS-Racing Team op de donderdagmiddag dan ook richting het circuitpark Zandvoort. Het is mega druk op de weg wat betekent dat we wat vertraging oplopen, maar gelukkig is Zandvoort goed te doen vanuit Rijssen. ’s Avonds wordt de hospitality dan ook al opgebouwd om morgen nog de allerlaatste puntjes op de i te kunnen zetten voor de training van die middag.

2

Tijdens de training is het nat, heel erg nat. Niet echt het weer waarop we hadden gehoopt, zeker niet omdat het de baan spekglad maakt net veel aquaplaning als gevolg. Dit resulteert dan ook meerdere keren in een Full Cours Yellow en uiteindelijk zelfs in een rode vlag situatie. Dit betekent dat de training tijdelijk volledig stil wordt gelegd om de baan weer vrij te maken. Al met al verloopt de training voor ons op zich uitstekend. Door een nieuwe regensetting is het gevoel in de auto goed en ook aan de rondetijden mankeert niks. Nu is het alleen te hopen dat het de rest van het weekend beter weer gaat worden. Bij voorkeur al vanaf vandaag, maar zeker als morgen de kwalificatie en eerste race op het programma staan.

Die avond gaat iedereen niet al te laat naar bed. Dit omdat de wekker voor morgen alweer om 6 uur moet worden gezet, omdat de quali al om 08.00 uur op de planborden staat. De regen tikt zachtjes door in de nacht en bij het opstaan is het nog steeds nat buiten. De (oude) regenbanden worden dan ook onder de auto gezet voordat het tijd is om te beginnen aan onze 20 minuutjes racen. De omstandigheden zijn nog steeds niet geweldig, maar de keuze voor de banden blijkt de juiste. De rondetijden zijn dik in orde dus dat is prima.

13/07/2019: Blancpain GT World Challenge, Circuit Zandvoort. Photo: 2019 © Roel Louwers
Jammer genoeg is er ook nu weer sprake van een gele vlag situatie, wat ervoor zorgt dat we 4 rondes niet voluit kunnen gaan. Ondertussen droogt de baan langzaamaan op, wat het moeilijker maakt om bij het zwaaien van de groene vlag onze tijd nog te verbeteren. Al met al levert het ons twee keer een 7destartplek op, als snelste BMW op de baan. Voor ons moeten we alleen de Seats, Audi en VW dulden. Dit vanwege het verdeel die zij genieten vanwege de voorwielaandrijving bij nat. Nu maar duimen dat eind van de middag zonnig of in elk geval droog mag zijn tijdens de race!

Vandaag komen er namelijk al 70 gasten naar onze hospitality en naar de race, dus dan is het wel fijn als er geen paraplu’s nodig blijken te zijn. De weergoden lijken ons goed gezind, want naar mate de dag vordert, knapt het weer beetje bij beetje op. De buikjes worden goed gevuld en er worden volop kijkjes genomen in de rest van de paddock en bij de andere races uit het programma. Wij komen zelf immers pas om 20 over 5 in actie.

Tegen die tijd staat Marcel klaar bij de ingang van de baan om zich op te mogen stellen voor de start. Zoals altijd beginnen we ook nu weer met een rollende start en gaan we vanaf plek 7 op jacht naar het podium. Van de Maat kent een prima start en weet zijn positie te behouden. De minuten tikken langzaam af en de rondetijden worden steeds beter en beter. De aansluiting bij de top 5 wordt gevonden en dit biedt nog een mooi perspectief voor de rest van de race.

5

Meteen als de pitwindow opengaat, duikt Marcel naar binnen. Omdat inhaalpogingen tijd zullen kosten. De goede keuze zo blijkt, want bij het verlaten van de pitstraat ligt hij op de 2de positie. Dit ondanks de “strafseconden” die we hadden van de vorige race, waardoor we 10 seconden langer stil moesten staan.

Helaas blijkt dat onze stop niet helemaal juist is geweest, wat resulteert in een drive through penalty. Jammer genoeg zijn onze podiumkansen hiermee verkeken en moeten we op plek 7 weer aansluiten in het veld. Na nog een mooi gevecht op de baan weet Van de Maat 1 plekje te winnen en komt hij als 6deover de streep als het zwart/wit geblokt wordt gezwaaid. Niet helemaal het resultaat waarop we hadden gehoopt, maar wel een plekje winst ten opzichte van de start en geen resultaatseconden meer voor morgen.

7

Zondag is er dan ook weer veel mogelijk en doen we een nieuwe gooi naar een podiumplek. Ook deze dag worden er weer veel gasten verwacht. De teller staat op 103 personen als iedereen binnen is. Dit moedigt ons alleen maar nog meer aan om een goede prestatie neer te zetten en we kunnen ook niet anders dan hartstikke blij zijn met en trots zijn op onze Business Club! Door jullie onvoorwaardelijke steun is het voor ons mogelijk om te blijven sleutelen en racen tijdens deze weekenden.

Dat er nog gesleuteld moet worden blijkt al vrij snel in de ochtend. Er lijkt iets niet goed te zitten bij ons differentieel wat gevolgschade is van het raceweekend in Spa Francorchamps en dat moet worden opgelost voor de race. Als dit niet lukt, kunnen we namelijk niet deelnemen. De monteurs denken goed na, vinden een oplossing en werken keihard door. Wat ervoor zorgt dat de auto tegen half 5 toch klaar staat om te kunnen starten! Maar goed ook, want het is over een kwartiertje tijd om op te stellen. Het was even duimen, maar onze fantastische monteurs hebben het samen weer geflikt!

Het vertrouwen is er dan ook dat we vandaag een plek binnen de top drie veilig kunnen stellen. Marcel weet vanaf het begin van de race goede rondetijden en inhaalacties neer te zetten, alles ziet er dan ook uiterst goed uit. Op de baan gebeurd het 1 en ander wat resulteert in een safety car situatie, dit zorgt ervoor dat het veld weer mooi in een trein komt te rijden. Het is hierbij van belang om goed wakker te zijn bij de herstart en gelukkig is Van de Maat dit zeker. Hij komt mooi op tijd binnen voor zijn stop, welke dit keer vlekkeloos en ruim volgens schema verloopt.

6

Zelfs zo goed dat Marcel na de pitstop op een eerste positie ligt. Helaas is het daarna snel gedaan met onze race. Twee ronden na de pitstop, voelt Marcel dat er iets aan de auto niet goed is. Een ronde later wordt dit gevoel heftiger en voelt hij een bezwijking in de aandrijflijn. Hij moet besluiten om de auto op een veilige plek te stoppen. Doorrijden was geen optie meer. Jammer genoeg betekent het dat we voor deze race geen punten mee naar huis mogen nemen, maar het is nu even niet anders. Betere tijden komen er vast weer aan voor het team denken we dan maar!

Het is tijd om terug te gaan naar de hospitality waar Van de Maat uitleg geeft over het vroegtijdig beëindigen van de race. Autosport is en blijft natuurlijk mechanisch en dan heb je wel eens pech. Alles moet kloppen. Vandaag was dat aan onze kant, maar gelukkig kan dat muntje heel snel omdraaien! Wij gaan er dan ook alles aan doen om de volgende races het geluk weer aan onze zijde te hebben. Gezegd moet worden dat het onthaal bij de BS Racing hospitality uniek was! De gasten waren zo onder de indruk van de spanning voor en tijdens de wedstrijd en gaven zoveel steun en passie aan het team, GEWELDIG. Erg inspirerend en opbeurend, temeer in zulke grote aantallen!

9

Een bekend gezegde in de autosport is: “Autosport is omgaan met teleurstellingen en niets is te voorspelling”. Dit maakt het alles uiteraard alleen maar spannender en de uitdaging groter. Never give up! Op jacht terug naar de tweede positie in het algemeen klassement met nog drie gave raceweekenden te gaan!

Thuis aangekomen is de diagnose stelling direct opgestart en is er geconstateerd dat er veel schade is aan de koppeling, koppelinghuis en versnellingsbak. Deze zaken zijn oplosbaar en vervangbaar, echter wordt dit een dure aangelegenheid. Tevens moet het differentieel een grote update krijgen als gevolgschade nog van Spa Francorchamps. Een grote klus, maar niet onhaalbaar. In de planning staat nu dat op 8 augustus bovenstaande zaken gerepareerd en vervangen zijn. Vervolgens hebben wij nog één week de tijd om de puntjes op de i te zetten om daarna af te reizen richting Assen.

Tijdens de Gamma Racing Days op het TT Circuit van Assen hebben we vorig jaar immers de 1ste race gewonnen! Vanzelfsprekend willen wij dit kunstje heel graag herhalen op ons thuiscircuit! Nu eerst maar hard sleutelen en dan gaan we 18 augustus a.s. kijken of de Drentse baan ons wederom goedgezind is!

10