Raceverslag DTM Zandvoort 13 t/m 15 juli 2018

DTM Zandvoort 2018

Het lijkt slechts gisteren dat we ons seizoen zijn gestart op het circuit van Spa Francorchamps. Toch hebben we alweer 3 raceweekenden gehad en zijn er, na de DTM van dit weekend, ook nog “maar” 3 te gaan. Gelukkig hebben we dan wel weer iets meer tijd om de auto te prepareren, want de 1,5 week die we nu maar hadden vanaf de Zolder Superprix waren natuurlijk absoluut niet veel. Zeker gezien het resultaat dat we daar behaalden, een 1ste en een 2de plaats, willen we nu de auto op z’n allerbest aan de start laten verschijnen. Want, laten we eerlijk zijn, zo’n resultaat, dat willen we het liefst natuurlijk ieder raceweekend evenaren.

Zoals zojuist al is aangegeven, was er voor de monteurs niet veel tijd om te sleutelen aan de BMW. Maar natuurlijk wil je na elk raceweekend kijken of alles er boven en onder de motorkap nog goed bijligt. Daarom willen we eerst even onze geweldige vrijwilligers in het zonnetje zetten die niet alleen op de “gebruikelijke” dinsdag aanwezig, maar dit keer ook de donderdagavond en hele zaterdag hebben doorgewerkt om er maar voor te zorgen dat er weer een fantastische auto klaar zou staan op het Circuit van Zandvoort.

1

Op woensdagavond wordt de trailer alvast ingepakt, zodat er donderdag niet veel meer gedaan hoef te worden dan te vertrekken richting de plaats die bekend staat om zijn mooie strand en zee. Hoewel het er absoluut weer voor is om daar eens een kijkje te nemen, wordt deze door het team aan hele andere zaken besteedt, zoals het vinden van een geschikte plaats om te trailer neer te zetten en het opbouwen van  de hospitality waar ook dit weekend weer een kleine 100 gasten worden verwacht. Over de dag verspreidt zijn er steeds meer teamleden die zich melden op het Circuit en zo kan het raceweekend langzaam maar zeker weer gaan beginnen.

In tegenstelling tot (bijna) alle andere raceweekenden, krijgen de teams dit keer maar 1 keer de kans om te trainen. Niet helemaal ideaal, maar we zullen het er nu maar mee moeten doen. Gelukkig is de training pas om 13.20 uur op de vrijdag, dus er in de ochtend nog wel even de tijd om de auto nog vluchtig bij langs te lopen en daar waar nodig wat puntjes op de i te zetten. Ander, klein voordeeltje, kan zijn dat je na de training nog net wat kunt bijschaven voor de kwalificatie. Echter kun je dan natuurlijk niet meer testen hoe het uitpakt. Nou kennen Van de Maat en Schreurs de auto als een goed zittende jas, dus zorgen maken we ons zeker niet.

Helaas verloopt de training alleen absoluut niet zoals wij hadden gehoopt, niet omdat er iets mis is met de oranje bolide, maar wel omdat er tot 2 keer toe een rode vlag wordt gezwaaid. Dit betekend dat de sessie op dat moment wordt stopgezet en de uiteindelijke tijd om te testen alleen maar terugloopt. Als de rode vlag dan eindelijk is opgeheven, komt er alsnog een safety car de baan op. Ook dan kun je natuurlijk niet op optimale wijze testen. Uiteindelijk komt het erop neer dat zowel Marcel als Peter slechts 10 minuten van de 50 konden benutten om echt in het ritme te komen. Toch is er ook nu helemaal geen reden van paniek, want in de korte tijd die er wel voluit gas werd gegeven, waren de tijden enorm sterk en werd de training afgesloten op een 2de plaats op slechts 8 duizendsten van de nummer 1.

2

De rest van de vrijdag is er tijd om te bespreken wat de tactiek gaat worden voor de rest van het weekend, niet alleen gezien de enorm hoge temperaturen die weer worden voorspelt, maar ook om te kijken hoe het beste om kunnen gaan met de 25 strafseconden per race die we natuurlijk meenemen van uit België vanwege de behaalde podia daar. Het mooist zou zijn als er precies tijdens de pitwindow een safety car komt, de seconden kunnen worden ingelost en de aansluiting bij de rest van het veld niet verloren gaat, maar ja, daar kunnen we natuurlijk niet zomaar vanuit gaan!

Afgesproken is dat Peter de kwalificatie voor zijn rekening gaat nemen en probeert de BMW E46 GTR te positioneren op pole position. De bedoeling is om eerste een ronde of 2/3 te rijden op oude banden om de auto op temperatuur te brengen en de nieuwe banden niet direct te “verslinden” vanwege de hoge temperatuur van het asfalt en de temperatuur algemeen. In eerste instantie werkt dat ook perfect, we weten precies wat we graag willen.

3

Zij het niet dat er ook tijdens ook op de vroege zaterdagochtend alweer van alles gebeurd hier op het circuit. Wederom valt er een code rood en ook na de herstart zijn de gele vlaggen bijna niet aan de slepen. Helaas ziet Schreurs 1 hiervan over het hoofd en net op dat moment passeert hij 1 van de concullega’s in de Supercar Challenge. Dit betekend dat we voor de eerste race een gridstraf van 3 plaatsen opgelegd krijgen. Daarom starten we vanmiddag niet als 4de maar als zevende. Geluk bij een ongeluk is dat de straf niet meegaat naar de zondag en we dan gewoon als 3de van start mogen gaan.

Tijdens de race die echt pas aan het einde van de middag van start gaat, neemt Peter wederom het stuur het eerst in handen. Bij de start is hij direct als een speer vertrokken en rukt hij door naar de derde plaats. Een droomstart als we daarvan mogen spreken. Daarmee is het voor Schreurs natuurlijk nog niet genoeg, want elke plek verder naar voren is alleen maar mooi meegenomen met oog op de lange rijderswissel die we nog mogen maken.

Alsof de duivel ermee speelt is het hem niet gegund nog verder naar voren te komen in het rijdersveld. Net als tijdens de kwalificatie, komt er een safety car de baan op en wordt het een lange trein waarin niet ingehaald mag worden. Direct wordt er in de pitstraat gerekend hoelang het duurt totdat de pitwindow opengaat en hoelang de gele vlag nog gezwaaid wordt op de hele baan. Het lijkt erop dat de situatie nog wel een tijdje aanhoudt en we gelukkig onder de safety car naar binnen kunnen gaan. Uiteraard doet het hele veld dit, wat betekend dat Marcel als laatste de baan weer op komt. Gelukkig weet hij wel direct de aansluiting weer te vinden en is er nog genoeg tijd om een jacht naar voren in de zetten.

4

Wetende dat we nu vanaf plek moeten komen er nog een minuut of 20 op de klok staan, wordt een podiumplek waarschijnlijk wel heel erg moeilijk. Toch lijkt het erop dat Van de Maat en het gaspedaal goede vrienden zijn geworden en schiet hij ronde na ronde de 1 na de ander voorbij. Helaas verliest hij wel wat tijd als hij de auto van Van Soelen en Cavanagh voorbij wil gaan omdat zij de baan heel breed houden. Al te lang duurt het gelukkig ook niet, want na een ronde kruipt hij nog verder naar voren in veld.

In strijd om de 4de plaats stuiten we op een sterk rijdende Robert van den Berg. Hoewel Marcel al een poging of 4/5 heeft ondernomen, komt hij er nog niet aan langs. Met als resultaat dat hij in de Audi S bocht volledig aan de buitenkant terechtkomt en weer volledig op zoek moet naar de aansluiting bij de BMW van Hardersplaza. Toch laat hij zich de kop absoluut niet gek maken. Na twee ronden zit hij weer op het vinkentouw en weet hij de vierde plaats toch over te nemen op het lange rechte stuk voor de Tarzanbocht. Vol gas rijdt hij door naar de nummer 3 en weet hij nog de aansluiting te vinden bij de Seat van René Steenmetz, echter is de race net te kort om hem in te kunnen halen.

5

Desalniettemin toch een hele mooie positie deze race! Zeker als je bedenkt dat we 25 resultaatseconden hadden en we na de pitstop weer van achter moesten beginnen. Geluk bij een ongeluk is dat we morgen 5 seconden mogen wegstrepen en we weten dat het met de auto en de snelheid weer dondersgoed zit.  Een goed vooruitzicht voor de volgende dag dus!

Zondag is het een vrij lange dag, maar bij het BS-Racing Team is het in de hospitality, zoals gebruikelijk, gezellig en druk! De catering is weer perfect geregeld en de magen zijn dan ook goed gevuld als het eindelijk tijd is om ons klaar te maken voor de startopstelling.

Vandaag is het de beurt aan Marcel om de race te starten, na de pitstop geeft hij het stuur dan weer over aan Peter. Van de Maat komt bij de rollende start goed weg, echter is het Steenmetz voor hem die een iets mindere start heeft. Daarom moet Marcel noodgedwongen uitwijken naar rechts om zich niet klem te rijden op de muur. Hierbij verliest hij dan ook wat posities, echter weten we natuurlijk ook dat dit pas de eerste ronde is geweest.

6

Hij weet hoe hij kan vechten hier op Zandvoort en knokt zich dan ook steeds weer verder naar voren. Net als gisteren is het een duw- en trekgevecht met de BMW van Hardersplaza, maar ook vandaag weet het BS-Racing Team dit gevecht te winnen en zo wordt de 3de plaats overgenomen en lijkt een podiumplek dus weer in zicht.

Alsof het zo moest zijn, komt er ook nu weer een safety car de baan op na een minuut of 20. Van de Maat besluit dan ook de BMW naar binnen de pitstraat in te sturen en het stuur over te geven aan Schreurs. Omdat we ook nu natuurlijk weer wat langer stil moeten staan, gaan er weer wat plaatsen verloren en komen we als 7de terug op de baan.

8

Nu is Peter er natuurlijk op gebrand minstens die 3de plaats weer binnen te slepen wat zorgt voor mooie gevechten op de baan en prachtige inhaalacties. De publiek en ook het team in de pits smult ervan en kan bijna niet wachten tot er weer een podium wordt binnengesleept. Ze zien Schreurs jagen en jagen en hem uiteindelijk weer terug stomen naar de brozen positie. Een nog mooier moment is het, dat hij nog steeds op deze plaats rondrijdt als het zwart/wit geblokt wordt gezwaaid. Er barst direct een feestje los in de pitstraat. We hebben het “gewoon” weer geflikt, weer een podium! Weer al dat keiharde werken beloond!

Natuurlijk is het dan tijd voor een feestje met de businessclubleden en vloeit de champagne rijkelijk al op het podium. Omdat het al wat later op de dag is, wordt er daarna besloten om alles weer in te pakken met elkaar. Met als resultaat dat de trailer uiteindelijk nog na middernacht terug wordt gebracht naar het thuishonk in Rijssen. Gelukkig kunnen we ons nu iets rustiger aan gaan voorbereiden op de Gamma Racing Days die over een maandje op het programma staan. Wij hebben er alweer zin in, zeker gezien het feit we hier voor bijna 100.000 mensen wisten te winnen! Op naar weer een mooi raceweekend, waarin we onze derde positie in het algemeen klassement weer volop gaan verdedigen!

9