Raceverslag Dutch on Tour 8 t/m 10 september 2017

Dutch on Tour 2017

 

Nog enigszins dagdromend na het mooie resultaat van de Gamma Racing Day een kleine maand geleden, bereiden we ons voor op de grootste uitdaging van het seizoen. Ons debuut op het circuit van Brands Hatch in Engeland. Iets waar we allemaal enorm naar hebben uitgekeken, maar waarvan we ook weten dat het een sprong in het diepe gaat zijn. Waar we het circuit van Assen natuurlijk bijna blind kunnen rijden, maken we nu pas kennis met dit Engelse circuit.

Op woensdagmiddag vertrekken Egbert en Johan al op tijd richting Hoek van Holland om daar de oversteek te maken naar Groot-Brittannië. Zij zullen daar donderdag aankomen en beginnen met de opbouw van de hospitality, waar deze races niet alleen het BS-Racing team gebruik van zal maken, maar tevens onderdak zal bieden aan het team van Eric van de Munckhof en Henry Zumbrink.

Op donderdagochtend vroeg vertrekt dan de rest van het team richting het Franse Duinkerken om daar de overtocht te maken naar het Engelse Dover. Onderweg wordt goed gezorgd voor de inwendige mens, want al die extra kracht komt straks weer goed van pas tijdens het weekend dat ons te wachten staat.

111

De donderdagavond staat verder in het teken van een beetje rust pakken, van de toch wel lange reis die iedereen voor de boeg heeft. Wat niet moet worden vergeten is natuurlijk het tijdsverschil. Voor de thuisblijvers houdt dit in dat de trainingen, kwalificatie en de races een uur later beginnen dan de tijd die aangegeven is door het team. Gelukkig voor de thuisblijvers is er wel een livetiming te volgen waardoor iedereen toch mee kan krijgen hoe het team presteert!

Op de vrijdag is een speciale training ingelast op het kleine circuit van Brands Hatch, kleine tegenvaller is dat het hier gaat om twee keer een halfuur en niet een hele middag of ochtend. Toch maakt het team hier optimaal gebruik van om het circuit, zo goed als mogelijk te leren kennen. Iets waar de coureurs achteraf heel erg blij mee zijn. Want het circuit is moeilijk en ook vrij gevaarlijk met meerdere blinde bochten.

Zaterdag beloofd een hele drukke dag te worden. Niet alleen staan er nog twee trainingen op het programma, ook de kwalificatie en de eerste race worden vandaag gereden. De training die als eerste op de planborden staat wordt vooral gebruikt voor het verkennen van alle bochten waarmee we gisteren nog geen kennis konden maken. Op dat moment is het gelukkig nog zonnig boven het circuit.

222

De tweede training verloopt helaas totaal anders dan dat we hadden gehoopt, na vijf rondjes merkt Marcel dat er iets aan de auto niet in orde is en besluit hij deze gauw veilig naar de pits te brengen, in het bijzonder vanwege de het verloop van de rest van de dag.

Al snel blijkt dat er een deel van de achteras niet in orde is, een klus die normaal een uur of 4, 5 kost met twee man om weer in orde te maken. Die tijd is er echter niet, wat over een klein uurtje staat de kwalificatie al op het programma.

Toch wordt er aan opgeven absoluut geen seconde gedacht. Wij moeten en zullen ons debuut hier maken tijdens de race, dus hier gaan we hoe dan ook alles voor in het werkt stellen. Met zes man sterk wordt er keihard gewerkt om alle zo se mogelijk in orde te krijgen. Door de geweldige samenwerking onderling wordt de klus binnen 45 minuten geklaard. Waardoor er zowaar nog 10 minuten over zijn om ons klaar te maken voor de opstelling van de quali.

333

Men weet dat het waarschijnlijk geen resultaat gaat worden binnen de top drie, maar gaat strijden voor een plaats bij de eerste zes. Marcel neemt plaats achter het stuur en neemt dit keer de gehele kwalificatie voor zijn rekening. Het weer wordt ondertussen al minder goed, maar het is nog droog. Elke ronde ziet men de tijden afnemen met 3 tiende tot soms wel een halve seconde. Toch levert het helaas niet helemaal het gehoopte resultaat op, met twee keer een 8ste startpositie.

Is het de hele dag nog droog geweest, vlak voor de race komt het ineens met bakken de lucht uitvallen. Iets waar we natuurlijk niet op hadden gehoopt, want tijdens de eerste race, met een hoop blinde bochten en dan ook nog eens regen en opspattende spray, is verre van ideaal. Toch gaan we uiteraard proberen ons naar voren te vechten voor zover dat mogelijk is.

Van de Maat past bij de start goed op om zo  heelhuids de eerste paar bochten door te kunnen komen. Het weer is inmiddels zo slecht dat de speciale rode mistachterlamp van de voorganger nog nauwelijks te zien is. Toch wordt besloten de race niet stil te leggen, want hier in Engeland zijn ze wel wat gewend.

Ondertussen weet Marcel een steeds betere racepace te pakken te krijgen en vecht hij zich langzaam maar zeker terug naar de vijfde plaats, dan is het alweer tijd om te wisselen en het stuur over te geven aan teamgenoot Peter.

EDFO_20170909-_DFO2244

Hij moet extra lang stilstaan in de pits wegens de resultaatseconden die we hebben meegekregen tijdens de Gamma Racing Day. Omdat we hier de eerste plaats hebben gehaald, moeten we nu 20 seconden langer wachten. Helaas valt Schreurs hierdoor terug naar de 8ste plaats waarop de race ook werd begonnen.

Ook Peter racet ondertussen alsof zijn leven er vanaf hangt en knokt zich verder naar voren. Uiteindelijk weet hij de zesde plaats weer over te nemen en de auto op deze positie veilig naar de finish te brengen. Een resultaat waar we al met al heel erg blij mee zijn, gezien de weersomstandigheden, het moeilijke circuit en de korte tijd dat we hier nog maar gereden hebben. Daarnaast waren de omstandigheden erg lastig met meerdere keren een full course yellow en safety car situaties.

EDFO_20170909-_D2_3650

Dan is de dag alweer voorbij, een lange, toch wel vermoeiende dag en met het oog op de dag die nog gaat komen, wordt nu besloten maar rustig aan te doen en een klein kijkje te nemen op het circuit. De auto loopt goed met zowel het natte als het droge weer, dus er is wel vertrouwen opgebouwd voor de zondag.

Zondag is het wederom Marcel die als eerste plaats neemt achter het stuur. Hij weet dat er voor vandaag geen strafseconden meer van toepassing zijn, dus gaat hij proberen, om ieder geval net als gisteren enige plekken winst te behalen.

De start verloopt nu wel iets makkelijker omdat het op het moment van de start nog droog is op Brands Hatch. Hij weet inmiddels twee plekken over te nemen en maakt jacht op de nummer vijf, maar dan is het ook al tijd voor  de rijderswissel.

888

Peter staat al klaar en keert dit keer op de 7de plaats terug de baan op, al snel weet hij zicht terug te vechten naar de 4de plaats en is er nog even uitzicht op een podiumpositie, maar dat duurt helaas niet lang als het plots begint te regenen. Hierdoor moet een extra pitstop worden gemaakt om de slicks om te wisselen naar regenbanden. Iets wat zich dit seizoen nog nooit eerder heeft voorgedaan, maar door het team wel met enige regelmaat is geoefend op de thuisbasis.

Hoewel de situatie hier natuurlijk wel iets anders is dan tijdens een race, weet men precies wie wat wanneer moet doen. Als Schreurs binnenkomt, kan er dan ook vliegensvlug een stop worden uitgevoerd. Hierdoor komt hij toch nog als 8ste terug de baan op.

Gelukkig staat er op dat moment nog wat tijd op de klok, dus kan hij wederom beginnen met nog een paar mooie inhaalacties. Als uiteindelijk het zwart/wit geblokt valt, komt hij ook deze race als 6de over de finishlijn. Een resultaat waar we voor tekenen!

999

Dan is het weer tijd om alles af te breken en de weg naar huis op te zoeken. Een lange reis die ons nog voor de boeg staat, zeker gezien het feit dat de boot naar Duinkerken dit keer veel vertraging heeft en we daarom met de bus vanuit Calais verder naar huis moeten rijden. Maandagavond het gehele team dan ook pas weer terug op de thuisbasis in Rijssen, allen moe maar voldoen van het weekend, maar ook alweer druk vooruitkijkend op de komende races op de Nürburgring.

Daar moet het voor het team weer gaan gebeuren, onder het toeziend oog van de businessclubleden gaan we hier weer strijden voor twee podiumplaatsen. Dat moet goed gaan komen gezien onze geschiedenis hier en het feit dat we nu geen “last” hebben van resultaatseconden. Wij zijn er klaar voor? U ook?