Raceverslag Gamma Racing Day 4 t/m 6 augustus 2017

Gamma Racing Day 2017

Nog geen maand geleden kwamen we pas voor het laatst in actie op het circuit van het Belgische Zolder. Een mooi weekend, waarin we uiteindelijk tóch tweemaal het podium hebben gehaald! Leek het er eerder op dat we onze derde plaats van de zondag kwijt zouden zijn, werd dit later op het TT Circuit in Assen toch weer teruggedraaid! Een mooie derde en niet te vergeten tweede plaats voelt als een fijne beloning en geeft weer de kracht om keihard door te werken.

Alle monteurs hebben zich weer voor de volle 200 % ingezet om er wederom voor te zorgen dat de auto zou lopen als een zonnetje. Want wat is er nou mooier dan tijdens het grootste autosport evenement van Nederland een eerste plaats binnen te slepen? Voor ongeveer 100.00 man in actie komen is zondermeer geweldig, maar het liefst neem je toch een beker en de vele punten mee naar huis.

11

Donderdagmiddag vertrekt de eerste equipe van het BS-Racing Team richting Assen om daar een plekje te bemachtigen op een stampvolle paddock. Er wordt meteen druk gewerkt aan het opzetten van de hospitality en de laatste hand wordt gelegd aan de auto. Die dan meteen klaarstaat voor de trainingssessie van morgenochtend. Gelukkig is het TT Circuit niet ver van huis, dus ’s avonds kan iedereen zich fijn bij het team voegen.

In tegenstelling tot de andere raceweekenden, staat er dit keer maar één trainingssessie ingepland. Aan de ene kant geeft het je net iets meer tijd om bezig te kunnen zijn met de auto, aan de andere kant moet je alles wel meteen goed afstellen om het ultieme resultaat te kunnen neerzetten gedurende de kwalificatie.

Vrijdagochtend regent het eerst nog behoorlijk, niet ideaal, maar de lucht klaar gelukkig wel steeds meer op. Als we uiteindelijk een baan op kunnen valt alles dan ook behoorlijk mee. Al het harde werken wordt meteen beloond, want de auto voelt goed aan. Dat geeft een vertrouwd gevoel en zorgt meteen ook voor goede rondetijden.

22

’s Middags is het meteen tijd voor de kwalificatie. Normaal gesproken hebben we hiervoor slechts 20 minuten, maar omdat we maar 1 keer hebben kunnen trainen, is dit opgeschroefd naar een halfuur. Dat is op zich een voordeel, want je hebt net iets meer tijd om op te kunnen warmen. Het blijft steeds spannend aan de pitmuur. Op het ene moment zien we een 2de plaats, vervolgens een 4de, maar het uiteindelijke resultaat is 2 keer een 3de startpositie. De verschillen met de nummers 1 en 2 zijn nihil, want er zit nog geen halve seconde tussen! Dat beloofd nog wat voor de dag van morgen!

Na de kwalificatie werkt iedereen meteen weer hard door en wordt er gekeken hoe we nog net dat kleine beetje extra snelheid kunnen pakken om morgen meteen bij de start te kunnen vlammen. Daarna is het tijd om de inwendige mens te verwennen, één van de businessclubleden komt richting het circuit met een lading spareribs en dat zorgt ervoor dat iedereen meteen weer extra energie heeft om dit weekend, ons weekend, te maken.

33

Zaterdag is er nog volop tijd om aan de auto te werken, onze race staat pas om even na half 5 op de planborden. Het wachten duurt best lang, maar je zou toch zeggen dat de auto nu in perfecte staat moet zijn om aan de start te verschijnen. Daarnaast geeft het ons ook volop de tijd om een praatje te maken met de businessclubleden, die al deels kwamen op de zaterdag. Het weer is goed en voor de sfeer geldt hetzelfde. Laat de race maar komen!

Peter neemt deze dag de start voor zijn rekening. Helaas verloopt die niet zoals we hadden gehoopt en meteen zijn er een aantal plaatsen verloren na ongeveer een half rondje. Echter weten we ook dat een race nooit in een ronde gereden is en dat Schreurs zich hierdoor absoluut niet uit het veld laat slaan. Bij het opkomen van het rechte stuk zien we dan ook dat hij zich vanaf de 7de plek alweer knap naar voren heeft gevochten terug naar de 3de plaats waarop hij begon.

Dan gaat het helaas mis in de bocht, Peter laat ruimte aan Van den Berg bij een inhaalactie, maar Van den Berg verliest de auto compleet en geeft een tik op het achterwiel van onze BMW, hierdoor komt deze scheef onder de auto te staan waardoor er veel tijd per ronde verloren gaat. De wedstrijdleiding en Supercar Challenge beloven achteraf dat er extra opgelet zal worden tijdens de volgende race, want dit was helaas niet de eerste keer dat dit is gebeurd.

44

Geluk bij een ongeluk is wel dat wij onze race kunnen vervolgen, waar Van den Berg zijn race moet staken. Peter komt nog goed mee met het veld en behoudt in eerste instantie ook nog keurig de 3de plaats.

Dan is het tijd voor de verplichte stop, Marcel staat klaar om het stuur over te nemen en om het onderste uit de kan te halen. Doordat we toch de derde plaats hebben gekregen op de zondag van de Syntix Superprix, moet hij wel 15 seconden langer stilstaan in de pitstaat. Iets wat nu niet helemaal lekker uitkomt, maar uiteraard niet onoverkomelijk is. Een aantal van onze concurrenten hebben immers met hetzelfde, zo niet, meer resultaatseconden te maken.

66

Als Van de Maat terugkomt op de baan ligt hij nog op de derde plaats. Echter kan hij in zijn spiegels de BMW van het team van Munckhof Racing al snel zien naderen, datzelfde geldt voor het team Van Loon en ook Ted van Vliet zet de achtervolging gestaag in. Aan Henry Zumrbink kan Marcel helaas geen partij bieden en hem met hij dan ook snel voorbij laten gaan. Ook het gevecht met Luuk van Loon kan hij helaas niet winnen.

Op dat moment wordt het goed opletten en vooraf verdedigend rijden, want een plek in de top vijf moet met nog een kleine vijf minuten misschien nog net haalbaar zijn. Uiteraard moeten we niet vergeten dat de auto niet lekker stuurt door de scheve achterband, maar we weten ook dat Marcel er alles aan zal doen om niet ook Ted van Vliet hem te laten passeren. Gelukkig lukt dat en weten we de vijfde plaats te behouden.

Natuurlijk is er geen sprake van vreugde, maar dat betekend niet dat we nu volledig bij de pakken neer gaan zitten. Morgen is er een nieuwe dag, een nieuwe race en we moeten het dan nu maar als voordeel zien, dat we voor die race in elk geval geen strafseconden hebben.

77

In de hospitality wordt snel gekeken wat de schade aan de auto precies is en wat er vanavond of eventueel morgen allemaal moet gebeuren om de auto weer goed startklaar te maken. Ondertussen wordt er natuurlijk nog nagepraat over wat er precies op de baan is gebeurd, maar al met al moeten we daar ook niet teveel aandacht meer aan besteden. Als we vandaag niet konden winnen, dan moeten we het morgen maar doen!

Zondag zijn de heren al op tijd weer bezig met de auto, welke om 2 uur op de parc fermé wordt verwacht. Rond half 1 komt het verlossende woord dat de auto weer helemaal tip top in orde is. Het is dan druk, heel druk op het Circuit. Er is dan ook veel te doen vandaag. Zo zijn er demonstaties van Nico Hülkenberg in de Formule 1 wagen en is motorcoureur Michael van der Mar aanwezig om te laten zien wat hij allemaal kan op zijn superbike. Maar het meeste belangrijke voor ons, is natuurlijk onze eigen race.

Om half drie is het dit keer Marcel die als eerste plaatsneemt in de auto. Na de opwarmronde volgt de rollende start. Van de Maat kent een droomstart en racet zichzelf meteen naar de eerste positie. Hij kan aanhaken bij één van de Porsches die een klasse hoger uitkomt en weet zijn voorsprong op de nummer twee steeds verder op te bouwen.

Helaas komt er dan een full cours yellow, wat betekend dat het gehele veld langzamer moet rijden en er niet ingehaald mag worden. Dat geeft de concurrentie de kans om weer aan te haken en misschien bij een herstart hun oude posities weer terug te winnen. Gelukkig laat Marcel het niet zover komen. Ook nadat de baan opnieuw is vrijgegeven, zit hij bovenop het gas. Hij weet zijn voorsprong op Eric van den Munckhof zelfs op te bouwen tot ruim 6 seconden.

88

Op dat moment is er echter weer een gele vlag voor het gehele circuit, de pitwindow is intussen geopend dus veel team gaan meteen naar binnen. Helaas wachten wij net één rondje te lang, blijkt het later.  Het moment dat Marcel de pitstraat inrijdt wordt de baan net weer vrij gegeven.

Dit zorgt ervoor dat Peter als 7de terugkeert op de baan. Echter weten we ook dat hij nu keihard gaat vechten voor de eerste plaats. Die was immers niet voor niks zo ruim in onze handen. Het lijkt werkelijk alsof het team pepers heeft gegeten, want het duurt niet lang voordat de derde plaats weer in handen in van Schreurs. Heel leuk natuurlijk, in elk geval weer een podiumplek, maar stiekem is nog niemand echt tevreden.

Helaas is de race van zondag, wegens het volle programma, ingekort tot 45 minuten, wat ervoor zorgt dat Peter dan nog een kleine 10 minuten heeft om jacht te maken op plaats 1. Tot ieders grote opluchting zien we echter dat Schreurs steeds dichterbij zijn voorgangers komt en in de Geert Timmerbocht de 2de plaats overneemt van Ruud Olij. Dan is het alleen nog Cor Euser die gepasseerd moet worden en alsof het niks is, doet Peter ook dat enkele tijd later in dezelfde bocht.

teampie

Dan is het grote aftellen begonnen, zou het dan echt gaan lukken? Voor ruim 90.000 mensen de eerste plaats binnen slepen? We zien dat het zwart/wit geblokt wordt gezwaaid en het team hangt volledig in de hekken om te zien wie als eerste over de finishlijn komt. Uiteindelijk klinkt vanuit de pitstraat een enorm gejuich als ze zien dat dit onze eigen oranje BMW is! Ein-de-lijk de ultieme beloning voor al het harde werk! De eerste plek op ons thuiscircuit!

Het is na de race dan ook één groot feest in de hospitality waar iedereen geniet van de gezelligheid, het weer en het lekker eten, maar natuurlijk vooral van de prestatie die het gehele team samen heeft neergezet! Een racedag om absoluut nooit te vergeten! Maar ook één waarop al snel vooruit wordt geblikt naar de volgende races! Ons debuut begin september in Engeland op het circuit van Brands Hatch! Wij kijken er enorm naar uit, maar stiekem kijken we ook nog wel eens trots terug op deze zondag! Engeland we komen eraan!