Raceverslag Gamma Racing Days 16 t/m 18 augustus 2019

Gamma Racing Days 2019

 

16/08/2019:Gamma Racing Day Photo:2019 © Edwin Nieuwenhuis | Edfo Fotografie

We verlaten het ene Circuit in Nederland om door te gaan naar het volgende circuit in ons eigen kikkerlandje. We trekken door naar ons andere thuiscircuit om daar in actie te gaan komen tijdens het grootste, buiten de paddock gratis race-evenement van Europa. En dat allemaal gewoon op het TT-Circuit in Assen. Het circuit waar we vorig jaar een derde plek behaalden en twee jaar geleden zelfs op de hoogste trede van het podium mochten plaatsnemen. Een plek waar we dan ook graag weer terug naartoe gaan, omdat we weten dat er kansen liggen en er een zeer, zeer groot publiek op af gaat komen. Echter is er nog wel flink wat werk aan de winkel voor we hier kunnen racen.

Zoals u al weet zijn we met een behoorlijke schade huiswaarts gekeerd na de races tijdens de Blancpain Sprint Cup. Er was dus geen tijd voor rust of zomervakantie, we moesten direct flink aan de bak. De schade aan de koppeling, het koppelinghuis, versnellingsbak en differentieel moesten immers wel worden hersteld, voordat er meters op deze baan konden worden gemaakt. Gelukkig was de planning duidelijk en kon er dan ook, zonder echte stress, toe worden gewerkt naar dit raceweekend. Dinsdag was de auto helemaal klaar en is er een (stiekeme, kleine) testronde gereden achter de werkplaats en kon alles worden ingepakt om te vertrekken naar Assen.

Donderdagmiddag vetrokken Johan en Derk met de truck en trailer om alvast een mooie plek te bemachtigen om de hospitality op te bouwen en de businessclub en hun gasten te ontvangen (ruim 125 man dit keer!). Dit is ze perfect gelukt, sterker nog, ze weten ons “vaste” plekje te bemachtigen, wat ons ook nog eens extra makkelijk vindbaar maakt. Donderdagavond voegt zich een groot deel van het team bij hen en wordt er na een pastamaaltijd doorgewerkt aan de opbouw van de tent. Zodra deze compleet staat, kijkt men toch nog even naar de BMW voor deze morgen in actie zal gaan komen.

16/08/2019:Gamma Racing Day Photo:2019 © Edwin Nieuwenhuis | Edfo Fotografie

Vrijdag staan er dit keer twee trainingen op het programma, welke worden gevolgd door de kwalificatie later die middag. Op zaterdag staat de eerste race op het programma rond de klok van 14.00 uur. Waarna er de zondag nog een race volgt om kwart over drie. Maar voor we op de zaken vooruit gaan lopen, is het nu eerst tijd om een plan te maken voor de trainingen en de kwalificatie welke morgen plaatsvinden. Het eerste plan? Niet te laat naar bed vandaag, want om 09.00 uur is het al tijd voor de 1ste training.

Bij het opstaan op vrijdag is het bewolkt, er hangt zelfs een vrij donkere lucht boven het circuit en het is dan ook spannend of het wel droog gaat blijven. Helaas wordt er ook voor de rest van het weekend veel regen voorspelt, dus doen we maar een schietgebedje dat dit niet rondom onze optredens valt. Als dat het geval is zijn de voorwiel aangedreven auto’s in het voordeel ten opzichte van onze achterwiel aangedreven BMW. Voor nu lijkt het eerst allemaal mee te vallen en er kan dan ook lekker worden getraind. Het gevoel aan de auto is goed en Marcel voelt meteen dat hij flink hard heeft gereden. Een positief vooruitzicht voor de rest van het weekend!

17/08/2019:Gamma Racing Day Photo:2019 © Edwin Nieuwenhuis | Edfo Fotografie

De tijd die tussen de trainingen zit, is vandaag niet veel. We hebben slechts een uurtje om te kijken wat er eventueel nog verbeterd kan worden, voordat het alweer tijd is om aan de bak te gaan. Gelukkig zijn er geen problemen en kan er dan ook weer lekker worden getraind. De onderlinge verschillen tussen de auto’s zijn vrij groot, maar Marcel kan goed meekomen met de andere BMW’s op de baan. Ook nu is men tevreden over de rondetijden, maar wordt er nog wel gekeken waar er eventuele winst kan worden gepakt. Hier wordt dan ook rustig over doorgesproken tijdens de lunch, voor het om tien voor vier tijd is voor de kwalificatie.

Als de pannenkoeken op zijn en de magen goed zijn gevuld, checken de monteurs nog 1 keer of alles aan de auto zo is afgesteld zoals zij willen. Is de uitlijning nog in orde en welke banden moeten we straks pakken? Alles wordt tot in de puntjes voorbereid en staat klaar als we weer richting de parc ferme moeten gaan. Nu gaat het erom spannen, want welke startposities weet Van de Maat voor de races te bemachtigen? De strategie is duidelijk, eerst even 1/2 rondes opwarmen en dan vol op het gas. Dat is ook te zien aan de rondetijden, die constant blijven afnemen. Helaas gebeurd er echter iets op de baan waardoor de rode vlag wordt gezwaaid. Mede hierdoor weet Marcel voor beide races een 10de startplek te veroveren.

Misschien niet helemaal het resultaat waar we op hadden gehoopt, maar het zegt natuurlijk nog helemaal niks over de races. Om de verschillen onderling wat te verkleinen, zijn er aan verschillende teams (extra) resultaatseconden toegekend tijdens hun pistop(s). Hier hebben wij dit keer zelf niet mee te kampen, wat dus zeker nog kansen biedt. Daarnaast duurt een race natuurlijk een uur en is er dan ook volop tijd om aan te vallen. Iets wat we nu eerst traditiegetrouw gaan doen in onze heerlijke portie spareribs, voordat er vanavond nog weer verder gesleuteld wordt aan de auto voor de race van morgen.

17/08/2019:Gamma Racing Day Photo:2019 © Edwin Nieuwenhuis | Edfo Fotografie

Zaterdagochtend komt het met bakken uit de lucht vallen. Het lijkt aan 1 stuk door te regenen en dat is niet echt goed nieuws. Echter is de dag pas net begonnen en is er in Nederland niets zo veranderlijk als het weer. We geven de moed dan ook niet op, maar hebben de regenbanden binnen handbereik. In de paddock is het ondertussen al lekker druk, wat ook niet zo verrassend is door de demonstraties en races die vandaag gepland staan. Met uiteraard de meest belangrijke race om 13.50 uur!

Voor de race komt het team nog even bij elkaar om de strategie te bespreken. Wat doen we als het wel gaat regenen of wat doen we als het juist ineens heel zonnig gaat wordt. Maar het meest belangrijke, hoe pakken we het aan als het weer ineens tijdens de race zelf omslaat? Als alles in kannen en kruiken is, vertrekt Van de Maat op regenbanden richting de startopstelling. Echter merken we bij aankomst daar, dat dit wellicht niet helemaal de goede keuze is. Gelukkig is er nog tijd genoeg voor de monteurs om de banden te wisselen, wat zij dan ook nog voorafgaand aan de race doen.

18/08/2019:Gamma Racing Day Photo:2019 © Edwin Nieuwenhuis | Edfo Fotografie

Tijdens de opwarmronde en ook na de start gebeurd er in eerste instantie nog niet echt veel bijzonders. Marcel komt redelijk weg, verliest geen posities, maar weet er ook niet meteen 1 of meer te winnen. Tot dusver stabiel dus. Echter zien we ook nu dat de verschillen in het veld groot zijn. Dit verandert wanneer de safety car op de baan verschijnt. Deze blijft tot vlak voor de pitwindow op de baan rijden, waardoor het veld weer in 1 lange trein vertrekt. Geen gekke positie om aan de pitstop te beginnen, met een veld kort op elkaar. Er wordt dan ook niet al te lang gewacht om naar binnen te gaan, om hier hopelijk tijdens de rest van de race profijt van te hebben.

Van de Maat komt als 7de de baan weer op, echter weten ook de concurrenten natuurlijk makkelijk de aansluiting weer te vinden, wegens de eerder genoemde situatie. Marcel vecht en verdedigt voor wat hij waard is, maar helaas lijkt vandaag niet alles uit de auto te komen. Hoewel zijn rondetijden steeds beter worden, lijkt het een gevecht te gaan worden om de uiteindelijke 9de of 10de plaats. De strijd om plek 9 wordt gelukkig gewonnen, wat toch resulteert in een plekje winst ten opzichte van de start en een finish in de punten! We kijken dan ook gewoon positief naar morgen, al gaan we eerst eens kijken wat we kunnen doen om dan beter mee te komen. Uit de powerlogging blijkt dat er serieus vermogen mist, maar waarom?!

De hele zaterdagavond wordt er door het team doorgewerkt en gezocht naar een probleem, alleen lijkt er niet echt iets te worden gevonden. Ook zondagochtend en zelfs het begin van de middag wordt er nog doorgezocht. De auto heeft startproblemen, maar als hij eenmaal loopt, lijkt de data prima. Er is contact geweest met engineer in Engeland. Maar het precieze probleem? Zeg het maar. Wat er precies aan de hand is, we hebben nog geen idee, maar het lijkt er wel op dat we aan de race kunnen deelnemen vanmiddag.

18/08/2019:Gamma Racing Day Photo:2019 © Edwin Nieuwenhuis | Edfo Fotografie

Ondertussen is de hospitality gezellig vol met businessclubleden die al hebben genoten van een heerlijke lunch. Ook de monteurs eten een hapje en gaan zich voorbereiden op de gebruikelijke wijze. We gaan gewoon samen kijken hoever we gaan komen! En elk punt is er in elk geval 1! Op naar de startopstelling dus. Hier moet de auto worden aangeduwd de baan op, maar gelukkig slaat deze dan wel aan. Of dit tijdens de opwarmronde weer gebeurd, daarvoor wordt nu heel hard geduimd. Helaas blijkt dit niet het geval, maar gelukkig zijn daar de monteurs Jelmer en Noah die hun spierballen gebruiken en ook nu de auto weer aan de loop (letterlijk en figuurlijk) weten te krijgen.

Meteen bij de start vindt er een crash plaats met een van de Porsches uit een andere klasse, waardoor de safety car meteen weer de baan op gaat. Dit betekent wederom dat er niet ingehaald mag worden en het veld in een rechte lijn achter elkaar rijdt. Gelukkig komt hier verandering in na de herstart. Marcel weet goed aan te sluiten bij twee directe concurrenten en gaat de strijd om de punten weer gewoon aan.

18/08/2019:Gamma Racing Day Photo:2019 © Edwin Nieuwenhuis | Edfo Fotografie

Kleine bijkomstigheid deze race is helaas dat onze transponder niet werkt, wat betekent dat onze rondetijden en ook de tijd van onze pistop, niet automatisch gemeten kunnen worden. Gelukkig is ook hiervoor een oplossing gevonden, door iemand van de technische controle bij onze stop te laten staan en een vaste tijd af te spreken voor er vertrokken mag worden. Dit resulteert er wel in dat we langer stil moet staan dan gepland, maar we kunnen in elk geval wel door! Ook tijdens de stop moet de auto worden aangeduwd, maar onze mannen hebben al eerder bewezen hier goed in te zijn.

Gelukkig komt Van de Maat gewoon weer op gang en kan hij zijn weg goed vervolgen. Hij weet ook nu in de punten te belanden met een 9de plaats als het zwart/wit geblokt wordt gezwaaid. Uiteraard niet de uitslag die we graag hadden gezien, maar wel een weekend waarin we twee keer in de punten zijn beland. Nu hebben we gelukkig een aantal weken de tijd om het echte probleem boven water te halen, voor het volgende raceweekend op de planning staat.

Wij gaan er dan ook alles aan doen om onze bolide tijdens de TCR 500 op het circuit van Spa Francorchamps weer als nieuw aan de start te laten verschijnen. We zullen doorgaan en sterker terugkomen. Onze strijd is nog niet gestreden en met nog twee raceweekenden te gaan, zijn er nog genoeg punten te verdelen. Tijdens onze vorige races op Spa behaalden we met een tweede plaats ons beste resultaat ooit, dus wie zegt dat we dat het eerste weekend van oktober niet gewoon weer doen? Of dat we nog een trede hoger plaats mogen nemen en zelfs de bokaal voor plek 1 mee mogen nemen? Wij gaan er in elk geval voor de volle 200 % voor strijden en hopen jullie daar allemaal weer te mogen zien! Op zoek terug naar de tweede positie in het algemeen kampioenschap!

16/08/2019:Gamma Racing Day Photo:2019 © Edwin Nieuwenhuis | Edfo Fotografie