Raceverslag Gamma Racing Days 17 t/m 19 augustus 2018

Gamma Racing Days 2018

Voor het eerst sinds jaren is het tijd om weer eens een paar races achter elkaar te rijden in ons eigen kikkerlandje. Met de DTM ongeveer een maand geleden op Circuitpark Zandvoort, is het nu de beurt aan ons thuiscircuit op de TT van Assen. Met ’s lands grootste gratis race evenement in het vooruitzicht, staat er voor ons maar 1 ding op de planning, namelijk het podium bereiken, het liefst twee keer natuurlijk, maar bij voorkeur in elk geval op de zondag voor zo’n 100.000 man publiek.

Aan het TT Circuit hebben we natuurlijk een aantal warme herinneringen, niet alleen omdat het dicht bij huis is, maar ook omdat we hier meermaals onze trackday hebben georganiseerd en al meer dan eens het Wilhelmus hebben gehoord tijdens onze overwinningen. Vorig jaar tijdens de Gamma Racing Days mochten we voor ruim 80.000 mensen plaats nemen op de hoogste trede en onze beker in ontvangst nemen. Een echt kippenvel momentje, wat (gelukkig) nooit went. Het geeft je een kick en de ultieme waardering voor al het harde werk dat ons team samen verricht.

Op de donderdag vertrekt de truck met de trailer richting Assen, voor het eerst sinds hele lange tijd is het niet teammanager Egbert die alles naar het circuit stuurt. Hoewel we hem natuurlijk heel erg gaan missen, is hij er in gedachten altijd bij! Gelukkig weet technisch manager Johan ons keurig naar de plek van bestemming te brengen en heeft hij een mooie plek uitgezocht om de hospitality op te bouwen in de paddock en vanaf deze plaats ook nog genoeg mee te krijgen van alle demonstraties die er dit weekend worden gegeven.

1

Op de vrijdagochtend staat er een training op de planborden, helaas is dit ook de enige training waarvoor er dit weekend ruimte is, waardoor we maar 1 keer kunnen kijken hoe de auto op de baan ligt en waar er eventueel nog winst valt te behalen. Omdat de training 40 minuten zal duren, betekend dit dat Marcel en Peter beide ongeveer een kwartier voluit kunnen rijden. Dit helemaal ideaal, maar gelukkig hebben ze natuurlijk al heel veel kennis over de auto en dit circuit opgedaan in de voorgaande jaren.

Gelukkig verloopt de training hartstikke goed en loopt de auto als een zonnetje. Van de Maat en Schreurs weten een derde tijd neer en weten goed mee te komen met de rest. Ze weten dat de Seats hier lichtelijk in het voordeel zijn omdat zijn voorwiel aangedreven zijn, maar ook dat een podiumplek wel “gewoon”  tot de mogelijkheden behoort.

Later die middag staat om de kwalificatie al op het programma, waarin we gaan proberen die derde tijd vast te leggen of natuurlijk nog te verbeteren. Peter zal dit keer de kwalificatie weer op zich nemen. Hoewel nog niet het complete team aanwezig kan zijn, omdat het natuurlijk een gewone werkdag is, kunnen zij het gelukkig wel volgen via de livetiming van het Circuit!

3

De quali is hier vandaag maar liefst veertig minuten en dat is eigenlijk vrij lang, daar we meestal een halfuurtje of maar 20 minuten hiervoor krijgen. We hebben de dus de tijd om de banden even op te warmen, of desnoods een korte pitstop te maken als we denken dat het nodig is. Vanaf het begin is al snel duidelijk dat de pole position er vandaag niet inzit, maar dat de verschillen tussen de nummer 2, 3 en 4 eigenlijk nihil zijn. Dit blijkt ook wel als Peter uiteindelijk een 4de plaats voor beide races weet neer te zetten met nog geen tiende verschil op de nummer 2 en 3. Een mooie plek op de tweede startrij met kansen genoeg om ons tijdens de race nog verder naar voren te vechten.

Na de kwalificatie is het tijd om, traditiegetrouw, samen aan de spareribs te gaan om de magen lekker te vullen en even na te praten over de eerste dag die er alweer op zit en over wat er morgen en zondag allemaal nog gaat komen. Zaterdag hebben we nog wel wat tijd om de laatste hand aan de auto te leggen. Aangezien de race pas voor even na 5en op de planning staat. Vanavond wordt er dan ook rustig aangedaan en kruipt iedereen lekker op tijd onder de wol om morgen weer helemaal fris en fruitig te ze zijn en vol passie weer aan de slag te kunnen aan de auto.

Voorafgaand aan de race krijgt het team nog bezoek van RTV Oost die een aflevering aan het opnemen zijn voor Sport op Zondag. Afgezien van de normale zenuwen voor de race, moeten Marcel en Peter nu ook nog een interview opnemen voor de televisie. Beide staan Bert Janssen keurig te woord en gaan dan weer door met hun gebruikelijke voorbereidingen.

10

Wetende dat een podiumplek binnen de eerste race eigenlijk onmogelijk gaat zijn, proberen de monteurs op de zaterdag er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat we ook maar een honderdste tijdwinst kunnen behalen. Daar we inmiddels 25 resultaatseconden hebben opgebouwd door de podiumplaatsen in de drie weekenden voorafgaande aan de Gamma Racing Days, weten we dat een plek in de top 5 eigenlijk wel het maximaal haalbare is tijdens deze race. Op zich geen probleem, want daarmee verliezen we alleen maar wat strafseconden voor de zondag en halen we toch nog een mooi aantal punten binnen voor het algemeen klassement.

Van de Maat zal de eerste race gaan starten. Terwijl iedereen zich al klaar heeft gemaakt en is vertrokken naar de startopstelling, blijkt dat de race wat is vertraagd omdat er een herstart is geweest in de race voor ons. Het wachten lijkt maar niet op te houden, maar gelukkig wordt de Supercar Challenge rond 20 over 5 eindelijk los gelaten op het TT Circuit. Na de opwarmronde is het uiteraard tijd voor een rollende start. Hoewel Marcel een goede start lijkt te hebben, moet hij aan het eind van het rechte stuk toch enigszins uitwijken voor de BMW van Harders Plaza die zijn eigen lijn volledig dichtgooit en zo zijn positie verdedigd.

Helaas kan Marcel niet goed wegrijden bij de Seats die achter hem zitten en zo volgt er een treintje van ongeveer 5 auto’s, met de oranje BMW van het BS-Racing Team voorop. Als Van de Maat zijn lijn een keer niet volledig kan houden, levert hij een plekje in. Daarna nemen de rondetijden steeds een stukje verder af en zien we Marcel loskomen van de rest van het groepje. Hij weet de aansluiting bij zijn voorgangers weer te vinden en nog wat plekken goed te maken. Hij komt dan ook als 3de de pitstraat in voor de rijderswissel. Helaas moeten we hier nog eens 10 seconden extra stil blijven staan wegens het overtreden van de tracklimits. De wedstrijdleiding geeft aan dat Van de Maat meermaals over de witte lijn is gekomen bij het ingaan van bocht 1.

2

Gelukkig lijken de extra strafseconden niet echt een rol te spelen voor Schreurs en verloopt de pitstop als 1 in de boekjes. Hoewel het aftellen een beetje gek is gegaan, komt Peter precies op tijd weg. Als 6de komt hij de baan weer op en kan hij gaan beginnen aan zijn tocht naar voren. Hij heeft nog ongeveer een halfuur op de klok om de aansluiting en de plek binnen de top vijf weer te bemachtigen. Het duurt nog geen tien minuten voordat dat gelukt is en de aansluiting bij nummer vier is ook al snel daarna gevonden.

Op dat moment ontstaat er wat verwarring bij degene die de tijden en posities bijhouden. We zien in de livetiming dat we een plekje zijn opgeschoven naar plaats 4, terwijl Peter nog geen auto heeft ingehaald. Uiteraard kan dit zo zijn, want de auto voor ons kan ook maar zo een ronde achterstand hebben opgelopen bij zijn pitstop. Hierdoor is de noodzaak om in te halen een beetje verdwenen, tot we drie rondes voor het einde zien dat de plek toch weer is toegekend aan De Kimpe in zijn VW. Schreurs probeert de aansluiting weer volledig te zoeken, maar meer dan een vijfde plek blijkt toch niet mogelijk. Er is door beide heren goed gereden en ze geven dan ook allebei aan dat er niet meer uit viel te halen. Al met al een keurig resultaat voor deze dag en een mooi perspectief voor morgen.

Het grootste voordeel dat we nu tijdens de zaterdagrace hebben opgedaan, is dat onze rechtstreekse concurrenten extra strafseconden hebben opgelopen door het behalen van een podiumplaats, zij moeten morgen dus extra lang stilstaan in de pits, terwijl er door onze 5de plaats, 10 resultaatseconden wegvallen. Uiteraard zitten we morgen ook niet meer met de 10 opgelegde extra secondes wegens de tracklimits, waardoor we nu maar 15 seconden langer hoeven te pitten. Daarnaast is de nummer 2 uit het algemeen klassement zaterdag 9de geworden, waardoor we weer wat puntjes zijn ingelopen. Zondag moet een podiumplek mogelijk zijn, dus daar gaan we weer vol voor strijden.

4

De zondag belooft hoe dan ook een mooie dag te worden. Er wordt zo’n 100.000 man aan publiek verwacht en ongeveer een 100 daarvan zullen bij ons in de hospitality een Vipbehandeling krijgen. Er zijn demonstraties van Carlos Sainz in zijn Renault, Michael van der Mark gaat laten zien wat hij kan op de motor en uiteraard ontbreken ook de gebroeders Tim en Tom Coronel niet op het TT-Circuit. Tot slot kunt u een rondje meerijden in de 2-zitter met Robert Doornbos, maar het hoogtepunt is natuurlijk onze eigen race die om 4 minuten over half 3 zal aanvangen.

Vandaag is het Peter die de race zal gaan beginnen, ook hij begint op plaats vier. Klein verschil met gisteren is dat de race van vandaag “maar” 50 minuten zal gaan duren. Wegens het enorm drukke programma is de race iets ingekort. Daardoor vindt de rijderswissel in dit geval plaats tussen de 15de en de 25ste minuut, waarna Marcel het stuur in dit geval uiteraard weer zal gaan overnemen.

Tijdens de opwarmronde probeert Peter een klein trucje uit te halen, waardoor hij bij de start net wat sneller weg kan komen dan de concurrentie. Hij laat een klein gaatje vallen voor de startlijn, waardoor hij een paar extra kilometers kan pakken qua snelheid. Dit pakt goed uit en hij zit er direct bovenop. In de tweede ronde weet hij zelfs even de Seat van De Borst en Van Oord te passeren en rijdt hij een rondje of 2 rond op de eerste positie.

6

Helaas merkt hij ook dat dit niet vol te houden is en het teveel energie gaat kosten om gedurende zijn stint vol te houden. Hij besluit dan ook de plek terug te geven en zo goed mogelijk de aansluiting te houden. Wetende dat wij vandaag 15 seconden extra stil moeten staan en de Seat van Ferry Monster 30 seconden. Kortom we kunnen deze positie eventueel met een goede stop wel weer terug gaan pakken.

Schreurs weet de aansluiting goed te behouden en ziet het gat eigenlijk geen moment groter worden dan 2 seconden, om de nummer drie hoeft hij zich op dat moment nog geen zorgen te maken, de afstand is wat dat betreft groot genoeg. Bij het opengaan van de pitwindow duikt de Seat meteen naar binnen. Peter besluit om nog een paar rondes door te rijden en kijkt of en hoe er nog wat winst te behalen valt. Hij rijdt de BMW uiteindelijk op de eerste positie te pits is voor de wissel met Marcel.

De pitstop gaat exact zoals is geoefend, precies op het perfecte moment zet Van de Maat zijn voet op het gas en het scheelt nog geen halve seconde met de verplichte tijd voordat hij de baan alweer op is gereden. Hij weet de eerste positie keurig vast te houden, maar ziet al wel dat het heel moeilijk wordt deze vast te houden. De Seat van De Borst en Van Oord loopt zo ontzettend hard, dat er geen concurrentie aan valt te bieden. Hij staat de eerste plek dan ook af en gaat proberen de tweede plaats in handen te houden.

7

Na een paar rondjes ziet hij ook een aantal Seats en de VW van De Kimpe in zijn spiegels dichterbij komen. Op dat moment staat hij voor een keuze, gaat hij het gevecht volledig aan? Of speelt hij liever op safe? Wetende dat Steenmetz, de nummer 2 in het algemeen klassement, zijn auto helaas vroegtijdig heeft moeten stoppen, kiest hij voor het laatste. Daarnaast willen we een straf als gisteren natuurlijk graag voorkomen en kunnen we dan beter veilig vierde worden, dan of helemaal niet finishen of met een tijdstraf.

Uiteraard probeert Marcel met man en macht de derde plaats in handen te houden en lange tijd lijkt het er ook op dat dit gaat lukken. Boven de pitstraat staan de trouwe supporters hun nagels af te bijten en willen ze het BS-Racing Team wel naar de overwinning schreeuwen. Met nog een minuut of 3 op de klok zien ze dat hij een plekje terug is gezakt naar de vierde positie. Echter wordt hij daarbij bijna van de baan afgedrukt, maar gelukkig weet hij zijn weg keurig te vervolgen.

Als het zwart/wit geblokt is gezwaaid, besluit het team terug te keren naar de hospitality, maar terwijl zij onderweg zijn, worden ze teruggeroepen. Degene die derde leek te zijn, krijgt een tijdstraf opgelegd van 10 seconden wegens tracklimits. Snel trekken de beide heren hun pak weer dicht en rennen ze terug naar het podium. Daar wordt Skype opgestart zodat ook Egbert bij de uitreiking van de beker aanwezig kan zijn. Het feest barst los, de champagne vloeit rijkelijk en met de businessclub wordt de 3de plaats goed gevierd!

9

Door het goede resultaat dit weekend stijgt het BS-Racing een plek in het algemeen klassement, waar zij nu 2de staan met 8 punten voorsprong op de nummer drie. Met nog twee raceweekenden te gaan, is het technisch nog mogelijk het kampioenschap binnen te slepen. Echter weten we ook dat dit in de praktijk waarschijnlijk niet haalbaar is, maar de tweede plaats is nu wel binnen handbereik. We gaan er tijdens het Spa Racing Festival, het laatste weekend van september, dan ook alles aan doen om deze plek nog steviger in handen te krijgen!

8