Raceverslag Hankook Finaleraces 19 t/m 21 oktober 2018

Hankook Finale Races 2018

Het is echt niet te geloven hoe snel een seizoen eigenlijk voorbij gaat. Een halfjaartje geleden begonnen we nog in België op Spa Francorchamps en nu is het alweer tijd voor het laatste raceweekend van het seizoen. Het grote moment is wederom aangebroken, gelukkig op ons thuiscircuit in Assen. We gaan uiteraard nog volop strijden voor onze plek binnen de top 3 en kijken of we deze wellicht nog kunnen verbeteren naar een tweede positie in het algemeen klassement.

De monteurs hebben ook voor deze races weer alles op alles gezet om de auto in optima forma aan de start te laten verschijnen en er is ook besloten om een extra training in te lassen voor de vrijdagochtend. Dit om er zeker van te zijn dat de auto zo kan presteren als we hadden gehoopt, maar ook om eventuele aanpassingen nog op tijd door te voeren voor de kwalificatie en eerste race op de zateragmiddag.

21/10/2018:Hankook Finale Races Photo:2018 © Edwin Nieuwenhuis | Edfo Fotografie

Donderdagmiddag vertrekt alvast een deel van het team richting Assen om een mooie plek te bemachtigen in de paddock. Gelukkig is het dit keer geen gigantische rit richting het circuit en uiteraard voelt het altijd een beetje als thuiskomen in Drenthe. ’s Avonds voegt nog een deel van de monteurs zich bij het team en op vrijdagochtend komt ook Peter naar Assen toe. Langzaam maar zeker druppelt het team binnen, maar we weten dat we zaterdag en zondag compleet zijn en dat is dit keer toch wel het meest belangrijke!

Vrijdagochtend is het vroeg dag om ervoor te zorgen dat we optimaal gebruik kunnen maken van de trainingsruimte die er is. Alles verloopt naar wens en biedt alleen maar perspectief voor de trainingen die later die morgen en in de middag nog op de planborden staan. Het ziet er goed uit en dat geeft de burger, of in dit geval het BS-Racing Team, moed.

Ook ’s middags verlopen de trainingen uitstekend en worden er zelfs kwalificatietijden gereden. Dat betekent dat we onszelf wel een beetje mogen belonen en dat gaan we dan ook doen met een portie heerlijke spareribs. Nadenken over de laatste puntjes op de i wil immers altijd beter met een goed gevulde maag. Op de vrijdagavond nemen ook de eerste sponsoren al een kort kijkje in de hospitality en als alles zo doorloopt als vandaag, beloofd het een mooie weekend te worden!

7

De zaterdagochtend worden er nog even rustig voorbereidingen getroffen voor de kwalificatie van rond de middag. Afgesproken is dat Peter deze in eerste instantie voor zijn rekening zal nemen, maar Marcel indien nodig het stuur over kan nemen. In tegenstelling tot de Gamma Racing Days, is er dit keer wel 30 minuten de tijd om een zo goed mogelijke ronde te noteren. Het is een beetje herfstachtig qua temperatuur als we richting de baan lopen, maar gelukkig is het wel droog. Het waait een beetje, maar daar heb je in de auto natuurlijk niet extreem veel last van.

De onderlinge verschillen in de kwalificatie zijn niet groot, de nummers 2 t/m 5 schelen nog geen 0,3 seconden van elkaar. Ondanks dat het lijkt alsof je dus wat verder naar achter moet starten, kun je er nog niet eens tegen knipperen zo klein zijn de verschillen! Peter weet uiteindelijk een vijfde tijd neer te zetten voor beide races, maar weet ook dat alles nog mogelijk is tijdens de races, zeker als we vanmiddag op nieuwe banden aan de race kunnen beginnen.

10

Gelukkig hebben de monteurs en coureurs tussen de kwalificatie en de race nog even tijd om te sleutelen, maar ook om alvast een goede bodem te leggen tijdens de lunch, dit omdat de race pas aan het einde van de middag gepland staat, maar je natuurlijk niet goed kunt presteren op een lege maag. De pannenkoeken zijn traditiegetrouw weer gebakken en voor de aanwezige sponsoren is er een lekker stukje echte Twentse Backworst. Zo komen we de middag wel door en is het al zo weer tijd om ons klaar te maken voor de startopstelling.

Peter neemt wederom plaats achter het stuur en zal rijden tot de wissel, waarna Marcel, na het inlossen van onze 10 resultaatseconden en de verplichte stoptijd, het stuur over zal nemen. Eerst beginnen we natuurlijk weer met een opwarmronde, waarna de rollende start volgt. Schreur komt hierbij goed weg en weet al in de eerste ronde René Steenmetz achter zich te laten en een plekje te winnen. Ook in de tweede ronde doet hij goede zaken en kan hij prima aanhaken bij de nummer die hij zelfs voorbij weet te steken.

Helaas zien we dan dat de rondetijden teruglopen en lijkt het erop dat er rechts voorin de auto iets net goed zit. Peter heeft het idee dat hij zich meermaals verremd en heeft het vermoeden dat er misschien een vloeistof op de band lekt. Het besturen van de auto wordt steeds lastiger, maar hij besluit wel door te rijden en te kijken of hij in elk geval kan blijven vechten tot de pitwindow open is. Dit blijkt het geval, maar al snel blijkt dan dat het voor Marcel geen zin meer heeft om achter het stuur plaats te nemen omdat de rechter draagarm compleet is afgebroken. Helaas betekent dit voor vandaag een DNF en moeten de monteurs nog hard aan de bak om ervoor te zorgen dat er morgen weer geracet kan worden.

8

Het BS-Racing Team zou echter niet het BS-Racing Team zijn als zij niet alles op alles zouden zetten om dit voor elkaar te boksen en nog geen kwartier na het uitvallen, zijn de monteurs al druk aan de slag om de auto weer in orde te maken. De draagarm moet opnieuw worden gelast, echter is daarvoor in Assen niet de juiste temperatuur aanwezig. Johan, onze teammanager, stapt gelijk met een van onze businessclubleden, een zeer goede lasser, in de auto op weg naar Rijssen om ook dit probleem op te lossen. Er zal koste wat het kost morgen geracet gaan worden op het TT Circuit!

Het is een uur of 10 als Johan en Johan terugkeren in de Paddock en er wordt nog na middernacht doorgewerkt aan de auto om deze te prepareren voor de zondag. In eerste instantie zou onze race dan rond de klok van half 3 plaatvinden, maar deze is vrijdagmiddag nog naar voren geschoven naar even voor 1 uur. Iedereen kruipt snel zijn bedje in om toch wat slaap te pakken en zondag de laatste hand nog aan de auto te leggen.

4

Zondag is het al op tijd druk in de hospitality, terwijl het team nog aan de auto doorwerkt, druppelen de businessclubleden en relaties gestaag binnen. Zou dit dan onze dag gaan worden? De sfeer zit er al goed in en als Edwin van Hoevelaak begint aan zijn optreden, kan de ochtend al niet meer stuk. Na een aantal nummer wenst hij het team succes en is het voor Marcel tijd om plaats te nemen in de auto en zich klaar te maken voor de startopstelling. Door de uitvalbeurt van gisteren, hebben we geen resultaatseconden meer tijdens de pitstop, wat voor Peter een kleine gelukje bij een ongeluk is.

Van de Maat weet goed weg te komen na de rollende start en ook hij weet in de eerste ronde de vierde positie over te nemen van René Steenmetz. De aansluiting bij de nummer drie weet hij gauw te vinden, maar achter hem ontstaat ook een extra treintje van nog drie auto’s. Het is dan ook meer een kwestie van verdedigen in eerste instantie, dan van aanvallen.

Niet veel later slaat voor twee van de concurrenten het noodlot toe als zij bij een inhaalactie elkaar van de baan rijden. Marcel weet aan dit gevecht te ontkomen, maar het levert uiteraard wel een safety car situatie op. Omdat de pitwindow ook bijna open gaat, valt het veld samen tot één lange trein wat tegelijkertijd de pits in duikt om de rijderswissel uit te voeren. Zo ook het BS-Racing Team.

6

Het team staat klaar en Egbert gebaard waar Van de Maat de auto in de “file” neer mag zetten. De wissel gaat oké en Peter weet als vijfde baan weet op te komen. Zodra de baan is vrijgegeven zet hij direct de jacht in op Ted van Vliet, wie hij binnen een ronde heeft ingehaald. Zo vindt hij ook direct de aansluiting bij Van den Berg met wie hij in een heftig gevecht raakt. Gelukkig duurt het niet al te lang voor hij Benjamin ook voorbij in gestoken, waarna hij zijn jacht in kan zetten op De Kimpe en Van Oort.

De rondetijden zijn geweldig en we zien zelfs dat Schreurs ronde na ronde de snelste tijd uit het veld rijdt. De Kimpe weet hij ook in te halen en dan is er nog maar 1 doel voor ogen. Hij gaat strijden voor de overwinning in deze race. Elke rond loopt Peter iets meer dan een seconde in en met een gat van nog 8 seconden, zijn er nog 6 minuten nodig om het gat te dichten. Met nog 11 minuten op de klok, moet dit dus mogelijk zijn. Dit zien ook het team en de supporters die druk aan het duimen zijn. Op het moment dat we zien dat Schreurs de aansluiting heeft gevonden en hij wat verder op het circuit verdwijnt, blijkt het noodlot wederom toe te slaan. Een achterblijver schikt van Van Oord die hem rechts inhaalt, waardoor hij uitwijkt naar links. Dat is echter exact waar onze oranje bolide zich op dat moment bevindt, waardoor Peter ook moet uitwijken naar links. Helaas is daar bijna geen baan meer, waardoor hij al snel in de grindbak en tegen de bandenstapel beland. Gelukkig kan hij ongedeerd uitstappen, maar verder racen, dat zit er helaas niet meer in.

9

Het betekent ook de zondag een vroegtijdig einde van de race, maar omdat we in dit geval wel meer dan 75 % van de race hebben gereden, krijgen we alsnog de punten voor de zesde positie bijgeschreven. Dit betekent dat we alsnog de derde plaats in het algemeen klassement hebben weten te behouden! Hoewel we natuurlijk liever hadden gezien dat het met een overwinning was geweest, is er toch zeker een reden om een feestje te vieren. Onze doelstelling van dit jaar is bereikt en volgend jaar strijden we volledig voor het kampioenschap!

In de hospitality wordt het seizoen dan ook mooi afgesloten met een live optreden van Martin van Dam en wordt er nagepraat over wat er dit halfjaar allemaal voorbij is gekomen. Want hoewel we dit weekend zeker met pech te maken hebben gehad, hebben we zeker ook voldoende hoogtepunten gekend dit seizoen! Wat dacht u van de eerste plaats tijdens de Gamma Racing Days? Of ons dubbele podium op het Circuit van Zolder? Of de overwinning tijdens de Jumbo Racedagen op Zandvoort?

1

Al met al was het dus zeker een seizoen om met trots op terug te kijken. Echter was dit ons nooit gelukt zonder onze geweldige businessclub die ons onvoorwaardelijk steunt, onze supporters en uiteraard onze fantastisch vrijwilligers die dag en nacht voor ons klaarstaan. Wij willen iedereen dan ook vanuit de grond van ons hard bedanken voor seizoen 2018 en kijken al enorm uit naar 2019! U bent er ook dan weer bij toch?