Raceverslag Hankook Finaleraces 20 t/m 22 oktober 2017

Hankook Finaleraces 2017

Het is ongelooflijk hoe snel een seizoen voorbijgaat. Een halfjaar geleden openden we met het eerste raceweekend op het Circuit van Zandvoort en na een paar hele mooie internationale weekenden en natuurlijk een fantastische Gamma Racing Day, is het nu, helaas, alweer tijd voor het laatste raceweekend van het seizoen. Welke wel, uiteraard, volledig in stijl gaan afsluiten, zoals dat bij het BS-Racing Team en zijn businessclub hoort!

Het belooft nog een zeer spannend weekend te worden. Hoewel we nu nog vijfde staan in het algemeen klassement is er nog van alles mogelijk. De eerste en de tweede plek zijn helaas onbereikbaar, maar de derde plaats is nog met gemak haalbaar. Het verschil met de nummer 3 en 4 bedraagt een punt of 10, dus dat is in twee races en een kwalificatie nog makkelijk dicht te rijden. We kunnen het doel, voorafgaand aan het seizoen, dus nog bereiken en we zullen er alles aan doen om dat te behalen!

Wat een heel eind scheelt is dat de races dit keer lekker dicht bij huis zijn! Met een hoop reistijd hoeft dus geen rekening te worden gehouden, maar ondanks dat, wordt er wel op de donderdag op tijd vertrokken. Er worden voor de zondag namelijk ruim 170 gasten verwacht en dan wil je natuurlijk wel een mooie plaats bemachtigen in de Paddock. Daarnaast is het nu nog droog en dat is toch ook wel zo prettig met het opzetten van de tent. Laten we nu maar hopen dat de weergoden ons ook gedurende het weekend nog enigszins positief gestemd zijn!

1

Vrijdag staan er twee trainingen op het programma en hoewel we het circuit natuurlijk prima kennen, gaan we van deze tijd optimaal gebruik maken om niet alleen te kijken hoe de auto reageert en natuurlijk om deze nog perfect af te stellen voor de races van morgen en overmorgen. Iedereen weet dat we bij de Gamma Racing natuurlijk een eerste plaats hebben gepakt en daar willen en kunnen we dit weekend niet voor onder doen.

Gelukkig verlopen de trainingen prima en krijgen we meteen, letterlijk, alle weeromstandigheden om onze oren. Van regen tot wind tot zon, niks ontgaat ons vandaag. Wat fijn is om te weten is dat de auto onder alle omstandigheden prima reageert. Toch hopen we natuurlijk dat het tijdens de kwalificatie en de race wel droog blijft. Niet alleen omdat de auto dan toch net iets makkelijker rijdt, vooral ook omdat het dan een veel groter publiek aantrekt en dat is toch wel waar je op hoopt tijdens zo’n finaleweekend!

De vrijdag wordt traditiegetrouw afgesloten met het eten van een heerlijke spareribschotel met de hele groep, wat een goede bodem legt voor morgen en ervoor zorgt dat zowel de monteurs als de coureurs er nog even volledig tegenaan kunnen.

2

Op de zaterdag is het nogal wisselvallig weer, het is dan ook best lastig om te besluiten met welke banden we de kwalificatie moeten gaan rijden. Als de baan te droog is kom je met de regenbanden niet lekker uit en als het wel ineens gaat regenen en je rijdt op slicks, heb je kans dat je aan het glijden gaat. Het wordt hoe dan ook een gok, met de donkere lucht die zich boven Assen heeft samengepakt.

Om even voor 11en is het tijd om richting de baan te vertrekken, op dat moment lijkt het het beste om op slicks te starten en dat wordt dan ook gedaan. Jammer genoeg begint het na slechts 3 rondjes vrij hard te regenen, waardoor het heel moeilijk wordt om een snelle tijd neer te zetten. De eerste twee rondes daarentegen gingen perfect. Op dat moment hadden we de snelste tijd in handen. Echter weten we ook dat het bijna geen doen is om nu nog te wisselen naar regenbanden, die krijgen we in de korte periode van nog geen 20 minuten niet meer voldoende op temperatuur. Het is dan ook even afwachten wat de concurrentie gaat doen. Helaas pakt het niet helemaal uit zoals we hadden gehoopt, maar met twee keer een zesde startpositie zijn we ook niet geheel ontevreden.

Uiteraard hadden we gehoopt dat we iets verder naar voren konden starten, zeker met oog op de resultaatseconden die we nog moeten inlossen, echter is het halverwege het veld en nog niet achteraan. Met een goede start kan er al een hele hoop goed worden gemaakt. Daarnaast duurt een race natuurlijk 60 minuten en is er nog niks na één ronde beslist.

3

Om 15.30 uur staat Marcel klaar om aan de race te beginnen. Het is erop of eronder en we willen knallen! Marcel lijkt bij de start wel goed weg te komen, maar komt in het gedrang terecht met een hoop andere auto’s bij de eerste bocht. Hierdoor ligt hij na de eerste ronde op de achtste plek. Voordeel is nu dat we weer op slicks zijn gestart en de baan langzaam maar zeker opdroogt.

Gelukkig is dat ook duidelijk te zien aan de rondetijden die elke ronde verder teruglopen en wat er voor zorgt dat Van de Maat meteen weer aansluiting vindt bij de concurrentie. Sterker nog hij weet zich weer terug te vechten naar de zesde plaats waarop hij ook is begonnen. Daarna lijkt het even een hele stabiele, wat saaie, race te worden.

Nog geen minuut nadat dit gedacht werd, gebeurd er echter van alles op de baan, het is tijd voor de verplichte rijderswissel als er plots een Porsche achterste voren op de baan staat. Daarna gaat alles heel snel. De eerste auto’s gaan de pits weer uit als Marcel besluit naar binnen te gaan. Op het moment dat Peter heeft stuur heeft overgenomen en zich richting de uitgang van de pitstraat rijdt, is er code rood.

4

Op de baan is een ongeluk gebeurd tussen drie auto’s die met elkaar in aanraking zijn gekomen, waarbij één van de auto’s over de kop is gevlogen. Weer een ander laat een mega oliespoor achter en één van de coureurs wordt per ambulance van de baan vervoerd met zijn schouder uit de kom. Een totale omslag in de race dus!

Toch komt al vrij snel het sein dat de race na een minuut of 10 weer zal worden hervat. Peter staat op dat moment nog steeds stil in de pits, terwijl de overige rijders worden tegengehouden ter hoogte van de start/finishlijn. Op dat moment weet niemand wat precies de situatie in de race is en op welke positie we weer terugkeren op de baan.

Op de livetiming wordt aangegeven dat alles wordt teruggezet naar hoe het 2 rondes voor de rode vlag was. Een zeer groot geluk voor het BS-Racing Team wat op dat moment nog, als één van de weinigen, buiten de pitsstraat reed. Dit betekent dan ook dat Schreurs  de race op de eerste positie mag vervolgen!

5

Een positie die eerst nog onmogelijk leek door de 25 strafseconden die moesten worden ingelost, maar nu ineens volledig binnen handbereik is. Met nog maar een kleine 10 minuten op de klok is het een kwestie van goed en hard rijden, maar ook uitkijken dat we niet wegglijden of iets dergelijks. Dat gebeurt gelukkig niet. Peter komt bij de herstart, vanuit stilstand, goed weg en weet meteen een voorsprong van een paar seconden op te bouwen en zo de overwinning van race 1 binnen te slepen.

Nog steeds een beetje verbaast, maar vooral heel erg blij gaan we met z’n allen richting het podium, waar meteen al druk wordt gerekend hoe het er nu voor staat met de punten en wat we morgen precies moeten gaan doen om onze positie te verstevigen. Tegelijkertijd weten we dat dit moeilijk gaat worden, want deze eerste plaats resulteert ook in 30 resultaatseconden. Het goede nieuws is echter dat er ook in één klap 25 bijkomen, wat betekend dat we op dit moment de derde positie in handen hebben. De voorsprong op de nummer vier is echter maar 4 punten en op nummer 5 staan we nu 16 punten voor. Spanning genoeg dus voor de zondag!

6

Zondagochtend is het al redelijk op tijd een drukte van belang in de hospitality. Niet alleen de gasten zijn al aanwezig, ook de catering is al druk bezig om de gasten goed in de watten te leggen met lekkere salades, stokbrood en verschillende soorten vlees van het spit.

Rond een uur of 12 is de hele tent gevuld en is het voor Marcel en Peter tijd om iedereen welkom te heten bij de Hankook Finaleraces en te laten weten dat het buffet officieel is geopend. Ook wordt iedereen erop gewezen dat ze straks met het team mee mogen naar de pre grid op het rechte stuk van de baan voor de start van de race.

Ondertussen wordt er ook voor gezorgd dat iedereen de race kan volgen via livetiming, zo kan men vanuit huis ook meegenieten en is het voor de toeschouwers duidelijk om te zien op welke positie het team zich bevindt.

7

Vandaag is het Peter die de race zal gaan starten en net als gisteren is het weer tot het laatste moment spannend met welke banden er moet worden gereden. Dit keer wordt er besloten om te starten op de regenbanden, wat de goede keuze blijkt te zijn als het langzaam maar zeker begint te spetteren en later echt gaat regenen.

Tussen de buien is het ook nog een beetje droog, wat het racen niet makkelijk maakt, maar toch weet Schreurs goed mee te komen met de rest. Sterker nog, hij weet het hele veld uit zijn klasse te passeren en uiteindelijk de eerste plaats over te nemen van Eric van den Munckhof. Nu is het tijd om de voorsprong zo groot mogelijk te maken, aangezien Marcel straks een halve minuut langer moet wachten voordat hij mag vertrekken.

Helaas moet Van de Maat na de stop weer volledig van achteren de race hervatten. Hij weet dat hij de Griek Kosta Kanaroglou in de gaten moeten houden, maar in het bijzonder het team van Van Loon en Van Loon. Om bij Luuk van Loon in de buurt te komen moet hij alleen Ted van Vliet passeren, wat gelukkig na een aantal ronden lukt.

8

Echter beginnen de banden langzamerhand ook wat op te raken en heeft Marcel veel last van achterblijvers die niet aan de kant gaan, maar ook niet echt doorrijden. Dit brengt hem, zeker met de safety car op de baan, niet echt in een voordeel. De achterblijvers sluiten namelijk niet aan bij het veld en houden afstand als er met nog drie minuten op de klok wordt herstart, al rollende.

Hierdoor verliest Van de Maat erg veel tijd en als het dan ook nog eens begint te regenen en dus glad wordt, zien we langzaam maar zeker dat het wel heel erg spannend gaat worden. Kanaroglou rijdt inmiddels rond op plek 2, wat mag, maar meer dan dat betekent dat hij ons voorbij gaat. Van Loon is ondertussen bezig met een hele sterke inhaalrace, wat betekend dat wij ons 3de plek weer moeten inleveren.

9

In de 1 na laatste ronde wordt het helemaal spannend als onze BMW spint in de Geert Timmerbocht omdat er wat grind op de baan ligt en het natuurlijk ook nog eens spekglad is. Gelukkig weet Marcel de auto weer op de baan te krijgen en de race uiteindelijk nog als achtste uit te rijden. Helaas niet helemaal wat we ervan hadden gehoopt, maar toch sluiten we hier seizoen af met een mooie vierde plaats in het algemeen klassement! Een plek hoger dan waarop het weekend begonnen en ook weer een hogere klassering van vorig jaar.

Dan is het tijd om met z’n allen terug te gaan naar de hopsitality waar ondertussen een viermansband bezig is om alle aanwezige gasten te voorzien van het nodige entertainment. Na een toespraak van beide coureurs en een prachtige afsluiting van het seizoen is het helaas tijd om allemaal weer richting huis te vertrekken. Het zit erop, de winterstop staat nu voor de deur. Het is tijd om weer volop aan de auto te werken zodat we volgend jaar als kampioenen kunnen afsluiten.

10

We willen u allen wederom heel hartelijk danken voor u onuitputtelijke steun dit seizoen en alle voorgaande seizoenen. We hebben een prachtig seizoen beleefd met z’n allen en kijken vol trots terug op alle mooie podiumplekken die we hebben bereikt, met in het bijzonder natuurlijk onze twee eerste plaatsen op het TT-Circuit van Assen. Voor nu zeggen we tot ziens en we hopen u allen weer te mogen begroeten op het Circuit in 2018 en natuurlijk eerst nog voor onze teampresentatie in onze businessclub!