Raceverslag Jumbo Racedagen 19 t/m 21 mei 2018

Jumbo Race Dagen 2018

Het raceseizoen is weer echt los! Met een vijfde en een vierde plaats tijdens de Spa 400 zijn we het seizoen 2018 lang niet gek begonnen! Sterker nog, als we deze stijgende lijn doorzetten, dan staan we tijdens de Jumbo Racedagen “gewoon” op het podium. We weten dat de auto sterk is en technisch goed in orde, dus de progressie die geboekt kan worden is nog groot. Uiteraard is een nieuw seizoen eerst altijd even aftasten, maar dat is nu gebeurd en we kennen het circuit van Zandvoort natuurlijk op ons duimpje.

Wat wel een groot verschil gaat zijn met de voorgaande evenementen waarbij we in actie kwamen, is dat er nu ruim 100.000 mensen worden verwacht als publiek. Waarschijnlijk komt het grootste deel voor Max Verstappen, maar het is toch een leuke bijkomstigheid om in gedachte te houden als je als team je opwachting maakt! We gaan er dan ook alles aan doen om hier het podium te bereiken en ons hier van onze beste kant te laten zien.

Jumbo 1

Op de donderdagmiddag vertrekken Egbert en Wim met de truck en trailer richting het Circuit om een mooie plek te bemachtigen om de gasten dit weekend te ontvangen en ook zelf te kunnen genieten van alle spectaculaire demonstraties die gepland staan. Maandag zijn we min of meer het voorprogramma van Max Verstappen, al willen we het natuurlijk zo goed doen, dat wij minstens net zoveel belangstelling krijgen! Donderdagavond arriveren ook Marcel, Peter en Jelmer in Zandvoort en wordt de hospitality vast opgezet zodat er volop ruimte is om aan de auto te werken voor of na de vrije training die voor vrijdag op het programma staat.

De vrijdagochtend biedt nog alle gelegenheid om de laatste hand te leggen aan de BMW dar de training pas in de middag op de planborden staat. We gaan dan ook vol goede moed de baan op om een mooie dag tegemoet te gaan. Van te voren is duidelijk afgesproken dat het hier nog niet gaat om het neerzetten van een snelle tijd, maar vooral om het gevoel in en aan de auto. Hoe ligt hij op de baan? Stuurt en schakelt hij goed? Dit zijn de zaken waar we nu nog wat aan kunnen veranderen en kunnen testen voor het wel daadwerkelijk gaat om het rijden van een snelle ronde.

De training verloopt naar wens en geeft ons veel vertrouwen voor de dagen die nog gaan volgen. Er worden nog wat details veranderd en dan is het tijd om er samen een gezellige, maar niet te late avond van te maken. Dit omdat de tweede vrije training zaterdag al op 09.00 uur zal aanvangen. Een goede oefening met vroeg opstaan, daar de race van zondag ook al redelijk op tijd zal gaan aanvangen.

Op de zaterdagochtend verloopt de training opnieuw zoals we van te voren hadden gehoopt en het is er 1 om op te nemen in de hoeken. Het puntje op de i wordt nog even rechtgezet en dan wordt er vol vertrouwen gekeken naar de kwalificatie die om 14.20 uur zal aanvangen, maar nu is het traditiegetrouw eerst tijd om de innerlijke mens te verwennen met pannenkoeken!

Jumbo 2

Afgesproken is dat Marcel vanmiddag het stuur in handen neemt en er alles aan gaat doen om ons op pole position neer te zetten. Nu is het dus de perfecte tijd om een hele snelle ronde neer te gaan zetten. Gelukkig is dat ook precies wat Van de Maat in gedachten heeft. Met een setje gloednieuwe banden onder de auto maakt hij zich klaar om van start te gaan!

We zien dat de tijden vooral in de eerste paar rondes steeds verder afnemen en dat de onderlinge verschillen absoluut niet groot zijn. Het gat naar de top 3 lijkt nog moeilijk te overbruggen, maar we geven de moed absoluut niet op en doen ons best de aansluiting te vinden! Lange tijd lijkt het erop dat we vanaf de vijfde plaats mogen gaan beginnen, maar in de laatste rondes zien we dat er helaas nog een aantal auto’s onze tijd verbeteren. Met een verschil van slecht 0,3 seconden vangen we de eerste race aan vanaf plek 9 en de tweede race vanaf plek 7. Het had nog beter gekund, maar er is een rode vlag gezwaaid, vanwege het feit dat 1 van de Porsches uit een andere cup in de muur is terechtgekomen.

Jumbo 3

Zondagochtend is het weer vroeg dag en staan er om 07.30 uur al files op weg naar het circuit, iedereen wil graag een glimp opvangen van Max, Daniël en David. Voor ons alleen maar gunstig, want dit betekent dat de tribunes al goed gevuld zullen zijn als onze race om 09.15 uur aan zal vangen. Afgesproken is dat Marcel de race zal gaan beginnen, omdat hij gistermiddag ook de kwalificatie op zich heeft genomen.

Het veld is er groot, in totaal beginnen er maar liefst 48 auto’s aan de race, waarvan er 16 meerijden in onze eigen klasse. Het plan is natuurlijk om weg te komen uit de drukte en op jacht te gaan naar een plek bij de beste drie. Meteen na de start weet Marcel in bocht 3 al 2 auto’s voorbij te gaan en heeft hij de smaak te pakken. Slechts een ronde of 3 later rijdt hij namelijk al rond op plaats 5.

Jumbo 4

Gelukkig is het gat naar de top drie nu nog heel klein en we zien Van de Maat ronde na ronde dan ook dichterbij kruipen en verder doorschuiven naar voren. Het is zelf zo dat hij de tweede positie over weet te nemen en de auto daarop veilig naar binnen weet te brengen voor de verplichte rijderswissel.

Hier staat Peter klaar om het stuur over te nemen en een podiumplaats veilig te stellen. Wetende dat de huidige nummer 1 in de race, René Steenmetz, een tijdstraf heeft door resultaatseconden heeft in te lossen, weten we dat we de race nog altijd kunnen winnen! Bij het verlaten van de pitstraat weet Schreurs al een groot deel van het gat dicht te rijden. Meteen geeft hij vol gas en weet hij volledig de aansluiting te vinden. Twee keer probeert hij erlangs te komen, maar helaas weet Steenmetz de deur goed dicht te houden.

Jumbo 5

Helaas gebeurd er een ongeluk op de baan en betekend dit dat er een full course yellow volgt en de safety car het circuit opkomt. Het veld vormt zich uiteindelijk weer tot 1 lange trein en de tijd op de klok loopt alleen maar verder terug. Met eerst nog 20 minuten te gaan, wordt het veld pas weer los gelaten met nog slechts 6 minuten op de klok. Jammer genoeg is er met zo’n groot veld een grote kans op nog een klapper. Nog geen drie minuten later is er weer een gele vlag en wordt de race uitgereden achter de safety car. Geluk bij een ongeluk is dat we nog steeds op plek 2 liggen en dat blijkt dat Steenmetz nog een drive trough penalty krijgt wegen een incorrecte pitstop. Het feest breekt helemaal los bij het BS-Racing Team want dit betekent dat ze zijn opgerukt van plaats 9 naar plek 1! Tijd voor een feestje! Maar niet te gek, want morgen moeten en willen we gewoon nog een keer!

Jumbo 6

De maandag is het wederom een drukte van belang. Het weer is een stuk beter dan de zondag, het zonnetje schijnt en de temperatuur is aangenaam! In de hospitality is het al vroeg gezellig en alles wijst erop dat het weer een mooie dag gaat worden. Helaas verandert dat, vlak voor de race begint! Peter rijdt naar de startopstelling als blijkt dat er geen brandstoftoevoer is naar de motor. Het lijkt erop dat de brandstofpomp niet of niet goed meer werkt. Meteen worden alle zeilen bijgezet en wordt er met slechts een kwartiertje te gaan een race tegen de klok begonnen. Iedereen is dan ook best wel opgelucht als ze zien dat de oranje BMW gewoon meerijdt in de opwarmronde.

Bij de start lijkt er in eerste instantie nog niet zoveel te veranderen, maar het laat niet lang op zich wachten dat Schreurs ook nu zichzelf in de top 5 weet te nestelen. Nog steeds zet hij de jacht verder naar voren in, wetende dat Marcel tijdens de pitstop 15 resultaatseconden zal moeten inlossen wegens de eerste plaats tijdens de eerste race. Uiteindelijk weet hij de vierde plek in handen te krijgen, als de safety car de baan op komt wegens een ongeluk wat heeft plaatsgevonden.

Jumbo 7

Jammer genoeg komt Schreurs bij het naar binnen gaan van de safety car niet echt lekker weg en moet hij wat plaatsen inleveren. Wat er precies aan de hand is, is voor de toeschouwers nog onduidelijk. Wel is te zien dat de rondetijden teruglopen en we uiteindelijk een tijdje op plek 7 in de rondte rijden.

Dan is het tijd voor onze cup om naar binnen te gaan voor de verplichte rijderswissel. Peter blijft lang buiten en weet hierdoor uiteindelijk weer met oog op het podium naar binnen te komen in de pits. Wat daar opvalt, is dat hij er alles aan doet om de auto draaiende te houden terwijl Marcel het stuur van hem overneemt. Echter wanneer Van de Maat in de auto stapt en deze in de versnelling zet, slaat de auto af en krijgen we deze ook niet meer aan de loop.

Jumbo 8

Helaas blijkt dat de brandstoftoevoer wegens een mechanisch probleem, welke gelukkig wel snel wordt gevonden, de hele race niet goed heeft gelopen. De druk is te hoog waardoor de auto alleen op topsnelheid goed liep. Als tijdens de safety car situatie was het moeilijk de auto draaiende te houden, maar tijdens de wissel betekent dit helaas het einde van de race. Uiteraard heel spijtig en zeker niet wat we in gedachten hadden na de dag van gisteren, maar ook niet onoverkomelijk in een mechanische sport. Gelukkig is het probleem al boven water en is dit voor de volgende races op het circuit van Zolder in België.

We besluiten dan ook om met z’n allen terug te gaan naar de hospitality en toch nog te genieten van al het moois wat vandaag verder nog op het programma staat. Ondertussen wordt er door Tukkers Catering weer een goed verzorgde lunch voorbereidt.  Als alles klaarstaat geven Marcel en Peter nog een korte uitleg over het verloop van de tweede race en daarna is het tijd om lekker te gaan eten. Nog even samen genieten van de eerste plaats van de zondag en alvast vooruitblikken op de volgende races, namelijk de Zolder Superprix op het Circuit van Zolder in België. Wij hebben er alweer zin in! U toch ook?