Raceverslag 21 t/m 23 juni Spa Euro Races 2019

Spa Euro Races 2019

Van Zolder naar Spa Francorchamps en dat in een kleine drie weken tijd! We hadden er bijna een vakantie in België van kunnen maken. Al is er natuurlijk absoluut geen sprake geweest van vakantie! Sterker nog, er is tot de laatste minuut gebikkeld! We hebben keihard gewerkt aan de auto want we kwamen niet ongeschonden uit de strijd vanaf Zolder. Gelukkig mocht het resultaat er absoluut zijn, met de overwinning op zaterdag en een mooie tweede plaats in het algemeen klassement op dit moment!

20190622_EDFO_1649_S4A9798

Letterlijk elke minuut die ook maar te besteden was, is nuttig gebruikt om de auto te herstellen en weer helemaal klaar te maken voor de Spa Euro Races. Omdat er geen hele lange pauze is geweest, we kwamen natuurlijk zondagavond laat terug en vertrekken 2,5 week later op de donderdag alweer richting het circuit, moesten de schouders er weer flink onder worden gezet. Gelukkig mochten we in Zolder een nieuw lid in ons team verwelkomen, Noah, wat betekent dat er in elk geval weer twee extra zeer handige handen bij zijn gekomen!

Met de snelheidsmeter tijdens het sleutelen ongeveer net zo hoog als tijdens de race, is het uiteindelijk toch gelukt de auto op tijd af te krijgen. Donderdag in de middag vertrekken Johan en Derk dan ook met een volgeladen truck en trailer richting de Belgische Ardennen. Diezelfde dag worden ze nog gevolgd door Marcel, Ewoud en Marianne met losse auto, zodat de hospitality kan worden opgezet en er goed kan worden voorbereid op de trainingen van morgen.

20190622_EDFO_0941_S4A8948

Vrijdag staan er dit keer twee trainingen op het programma, welke worden gevolgd door de kwalificatie op zaterdagochtend en een race aan het einde aan de middag. Op zondag staat er dan nog 1 race op het programma om 14.00 uur. Maar nu is het eerst tijd om een plan te maken voor de trainingen. Voor de auto echter de baan op mag, moet Marcel zich eerst melden voor de rijdersbriefing. Hierin wordt o.a. besproken wat de verplichte tijden zijn van de pitstops en wanneer de pitwindow tijdens de races geopend is. Als hij hiervan terugkomt, kan hij meteen zijn overall aantrekken om de baan op te gaan.

Helaas verloopt de eerste training het tegenovergestelde van hoe we hadden gehoopt. Erger nog, we kunnen er geen minuut aan deelnemen. Niet omdat we dit niet willen, maar omdat het gaspedaal van de auto niet reageert. De auto wil niet starten. Jammer genoeg betekent dat minder tijd op de baan en weer werk aan de winkel voor de monteurs. Zij willen natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag om ervoor te zorgen dat aan de tweede training in elk geval wel kan worden deelgenomen. Meteen de handschoenen dus maar weer in en onder de auto!

Gelukkig wordt het probleem gevonden en kan het ook worden hersteld, er was namelijk een los contact. Voor de technici onder ons, men weet hoe lastig het is een dergelijk storing te lokaliseren. Deels in de tweede training is de auto klaar en wordt er gehaast om deze naar de baan te krijgen. Het is niet lang, maar het zijn voor ons toch vijftien kostbare minuten. We gebruiken ze dan ook graag om in elk geval een gevoel bij de auto te krijgen en de ligging op de baan, zodat we niet volledig koud aan de kwalificatie beginnen morgen. De rondetijden zien er goed uit en liggen slechts een halve seconde boven de kwalificatietijd van vorig jaar en dat in de eerste rondjes op het circuit! Hopelijk zet deze lijn zich door naar morgen!

20190622_EDFO_0941_S4A8954

Zaterdag is het redelijk vroeg dag, om 07.00 uur gaat de wekker voorafgaand aan de kwalificatie. Er worden eitjes gebakken en Marcel maakt zijn speciale shake klaar. Een goed begin is immers het halve werk! In ons achterhoofd houden we er natuurlijk rekening mee dat we maar heel kort hebben kunnen trainen, zeker ten opzichte van onze concullega’s. Daarnaast weten we dat de voorwiel aangedreven auto’s hier lichtelijk in het voordeel in vergelijking met onze achterwiel aangedreven BMW. Dat betekent niet dat we nu op voorhand bij de pakken neer gaan zitten, maar dat Van de Maat juist alleen maar harder gaat knokken tijdens de 20 minuten durende kwalificatie. Hij weet uiteindelijk een 9de startplek te bemachtigen voor de eerste race en een 8ste startpositie voor de 2de race op zondag. Misschien niet helemaal waar we op hadden gehoopt, maar een race is natuurlijk 60 minuten en niet maar 1 rondje lang. De tijden daarin tegen zijn wel goed en in elke ronde wordt er nog progressie geboekt.

Dan is het tijd om terug te gaan naar de hospitality, het is erg warm op het zonovergoten circuit, dus de tentdoeken worden meteen omhoog geritst. Er wordt nagepraat over de ligging etc. van de auto en de puntjes die nog op de spreekwoordelijke i moeten worden gezet. Gelukkig is daar vandaag wat meer tijd voor, de race begint immers pas net na 4en. Er wordt dan ook genoten van de Oer-Hollandse pannenkoeken voordat er weer druk wordt gesleuteld aan de auto. Als de middag vordert, is het voor Marcel tijd om zich klaar te maken voor de race. Hij wordt afgekoeld met een aantal liter water, letterlijk en figuurlijk. Zijn racepak wordt gekoeld en er wordt natuurlijk extra drinken meegenomen voor tijdens de pitstop. Het race rijden met ruim 30 graden is immers niet niks!

De race begint uiteraard met een gebruikelijke opwarmronde en rollende start. Hierbij komt Marcel redelijk weg, hij verliest in elk geval geen plekken. Als hij de jacht naar voren in wil zetten, komt er helaas al snel een Safety Car de baan op. Het is full course yellow, dus inhalen is niet toegestaan. Van de Maat heeft een voorganger voor zich die de aansluiting niet heel goed opzoekt, wat betekent dat hij een achterstand heeft van bijna 10 seconden op rest als de groene vlag wordt gezwaaid. Er staan dan nog zo’n 40 minuten op de klok, dus voor Marcel is het dan tijd om volop te gaan jagen!

20190623_EDFO_1455_MGL7906

Als de pitwindow opengaat komt hij een ronde later binnen voor zijn stop. Deze verloopt goed en hij keert als 8ste terug op de baan. Helaas slaat nog geen halve ronde later het noodlot toe. Het lijkt erop dat de auto niet meer wil schakelen, dus moet Van de Maat de auto aan de kant neerzetten. Jammer genoeg is het voor ons einde race. Enige lichtpuntje is dat de auto op een veilige plek staat en deze dus later naar ons toe zal worden getakeld. Bij terugkomst in de tent duiken de monteurs meteen onder de auto. Het is op dat moment half 6 in de middag. Het enige wat de heren doen is een hapje eten, om vervolgens tot rond middernacht verder te werken aan de BMW. We willen morgen immers “gewoon” weer meedoen voor het podium.

Zondag liggen de monteurs ’s ochtends om half 9 alweer onder de auto. Van een lange nachtrust hebben ze zeker niet kunnen genieten. Het enige wat in hun hoofd omgaat is: “De BMW moet en zal vanmiddag weer aan de start gaan verschijnen.” Rond de klok van half 10 denkt Johan dat er nog 2 uurtjes nodig zijn om de auto af te krijgen. Dit heeft hij goed geschoten, want tegen half 12 kan Marcel plaatsnemen achter het stuur om een kort oefenrondje te maken over de paddock. De auto lijkt dan weer helemaal in orde te zijn, dus we gaan om 14.00 uur gewoon van start. Hulde voor onze (meer dan) geweldige vrijwilligers die dit toch weer mogelijk hebben gemaakt.

Ondertussen is de hospitality gezellig volgelopen en komt Tukkers Catering binnen om ons, wederom, te voorzien van een perfect verzorgde lunch. Met een goed gevulde maag vertrekt de businessclub en het team dan ook richting de baan voor de race. De spanning is natuurlijk hoog, het enige doel voor vandaag: heelhuids over de finish komen! Ook nu is het weer erg warm, zeker rond dit uur in de middag. De “koelprocedure” is  dan ook weer gestart en extra drinken is voor iedereen aanwezig. Laat de 60 minuten maar snel gaan lopen!

20190623_EDFO_1425_MGL7801

Van de Maat heeft dit keer een wereldstart. Voor hem moet hij het een en ander aan geschut ontwijken, maar na de eerste ronde zien we hem doorkomen als 4de. Ineens is een podiumplek heel dichtbij. Zou vandaag dan onze lucky day gaan worden? Dat alles samen gaat komen na de pech van de afgelopen dagen? Iedereen duimt erop los. De rondetijden zijn goed en al vrij snel vindt Marcel de aansluiting bij de top 3. Wederom besluit hij, in samenspraak met de rest van het team, vrij snel naar binnen te duiken als de pitwindow opengaat. De stop is er 1 volgens het boekje. Op precies 1,23 minuut rijdt Marcel weer naar buiten, dit was ook de exact opgelegde minimale stoptijd!

Hij keert als 4de terug op de baan, wetende dat de complete top drie nog naar binnen moet voor hun stops. Het gevecht voor het podium kan dan ook echt losbarsten. Marcel knokt, spreekwoordelijk, voor wat hij waard is en rijdt zelfs een tijdje op de eerste plaats. Op het vinkentouw gevolgd door de Seats van De Borst/Van Oort en Nabuurs/Van Riet en de Audi van Graper. Met nog zo’n 10 minuten op de klok moet Van de Maat de eerste plaats helaas afstaan aan de equipe van De Borst/Van Oord en gaat hij volop in gevecht met de andere twee auto’s. Van de Audi weet hij zich uiteindelijk enigszins los te rijden, maar het gevecht met de andere Seat is nog erg spannend!

20190623_EDFO_1537_MGL8030

Als het zwart/wit geblokt wordt gezwaaid, is het nog goed opletten op welke plek Marcel aan komt rijden. Van de negende plek heeft hij de zilveren positie toch vast weten te houden! De minuten zijn afgeteld en de auto is, op wat schade na, heelhuids over de streep gekomen!  Deze 2de plaats is een hele mooie en terechte beloning voor het harde werken van het team. Daarnaast is het ook nog eens het beste resultaat dat we ooit hebben behaald op het circuit van Spa Francorchamps! Ondanks onze uitvalbeurt van gisteren is er genoeg reden tot feest, want zelfs de tweede plaats in het algemeen klassement is nog in onze handen. We hopen deze lijn natuurlijk door te zetten tijdens de Blancpain World Cup over 1,5 weken op ons thuiscircuit in Zandvoort! Dit belooft wederom een mooi evenement te worden met veel publiek! Wij hopen u allen daar natuurlijk weer te zien.