Raceverslag Spa Racing Festival 28 t/m 30 September 2018

Spa Racing Festival 2018

Alweer ruim vier maanden geleden begon het raceseizoen, het voelt als de dag van gisteren, maar dat is het toch zeker niet. Ondertussen is er heel veel gebeurd en nadert het seizoen alweer bijna zijn einde. Gelukkig is het nu nog niet zover, want eerst keren we nog terug naar het circuit waar we in 2018 hebben afgetrapt namelijk, het Circuit van Spa Francorchamps in België. In de Ardennen wisten we halverwege april een 4de en 5de plaats binnen te slepen, een mooi begin, maar we komen nu natuurlijk terug voor meer.

De monteurs hebben na de Gamma Racing Day hard doorgewerkt aan de technische verbeterpunten van de auto. Waar de rest genoot van het mooie weer en de zomervakantie, waren onze vrijwilligers keihard aan het werk met een nieuwe bodemplaat en het inbouwen van een nieuwe diffuser. Hiermee kon de luchtweerstand een stuk beter worden gemaakt en zou de auto een betere wegligging zou krijgen. De hoop is/was dat de auto hierdoor een stuk meer grip zou krijgen op het asfalt. Dit is niet alleen een groot voordeel op Spa Francorchamps, maar ook op alle andere circuits waar de Supercar Challenge in actie komt.

1

Het is donderdagmiddag als een deel van het team vertrekt met de truck en trailer richting België. ’s Avonds voegen ook de laatste monteurs, en ook niet geheel onbelangrijk, de coureurs zich bij het team op het circuit. De weersverwachtingen zijn goed, dat is een positief teken. Nu maar hopen dat de trainingen en de kwalificatie die voor de vrijdag gepland staan net zo goed zijn als het weer en de veranderingen aan de auto goed uitpakken!

Waar de trainingen normaal gesproken worden gebruikt om een beetje te wennen en te kijken hoe hard de auto loopt, gaat het nu vooral om het meten van de verbeteringen door de wisseling qua luchtweerstand en natuurlijk de nieuwe aerodynamica. Het is voor het eerst dat er getest kan worden, dus er wordt goed gebruik van de korte periodes die daarvoor op de planborden staan.

Gelukkig verlopen de trainingen goed en blijken de veranderingen zo uit te pakken als van te voren was gehoopt, er is veel meer grip aan de achterzijde van de auto, waardoor hij beter op de baan ligt. De rondetijden zijn goed, dus al met al ziet het er veelbelovend uit voor de rest van het weekend. Tijd om even rust te nemen na de trainingen is er echter niet, want het is later vanmiddag ook alweer tijd voor de kwalificatie.

2

Er is besloten van Peter vandaag de kwalificatie voor zijn rekening zal nemen. Uiteraard is het ons doel om zo ver mogelijk naar voren te mogen starten en we weten dat het aan de inzet in elk geval niet za liggen. Jammer genoeg komt Schreurs terecht in druk verkeer en wordt hij op de cruciale punten enigszins gehinderd door een auto uit de Supersport 2 klasse. Hierdoor kan hij geen absolute toptijd neerzetten, maar haalt hij het maximaal haalbare voor nu eruit met een zesde startpositie voor beide races. Niet ideaal, maar het biedt nog genoeg mogelijkheden om in de race mooi inhaalacties te maken en met een goede start of safety car is er ook nog genoeg mogelijk.

Voor nu is het tijd om een klein beetje rust te pakken voor de race van zaterdag. Het is een lange dag geweest en omdat er natuurlijk best het 1 en ander aan de auto is veranderd, kan er nog even worden nagepraat over de exacte bevindingen. Morgen zal het een stuk drukker zijn en is het tijd voor de echte test als de race van een uur op het programma staat. Spannend, maar vooral iets om naar uit te kijken uiteraard!

3

Zaterdag staat de zon al vroeg hoog aan de hemel, de lucht is strakblauw en dat zorgt, zelfs nu al, voor prachtige plaatjes. Het belooft qua weer een mooie dag te worden. Nu maar hopen dat we het op de baan net zo mooi kunnen maken!

De race vangt vandaag aan om 14.15 uur, een mooi tijdstip dat ons de ochtend geeft om de auto in staat van perfectie te brengen. Het zonnetje schijnt nog steeds volop als het tijd is om naar de startopstelling te gaan. Afgesproken is dat Peter de race aanvangt, waarna Marcel na de rijderswissel het stuur van hem zal overnemen. Het is niet heel erg druk op het circuit, maar gelukkig weet het BS-Racing Team dat zij altijd kunnen rekenen op hun trouwe fans.

De opwarmronde verloopt prima en zodra de lichten uitgaan gaan we, zoals gebruikelijk, rollend van start. Deze verloopt prima en Schreurs weet zijn plek keurig vast te houden. Op zich kan hij goed meekomen met de rest, echter heeft hij veel last van onderstuur waardoor de wegligging nu verre van ideaal is. Het is lastig om de voorzijde van de auto recht te houden zonder mee te moeten sturen. Dat maakt het moeilijker om echte gevechten aan te gaan op de baan, maar het BS-Racing Team geeft natuurlijk nooit op!

4

Hij doet zijn uiterste best om de aansluiting te blijven houden bij de top vijf en nog een stukje door te schuiven naar voren, zodat het gat na de pitstop zo min mogelijk terugvalt. Dit omdat we nog te kampen hebben met 20 resultaatseconden wegens onze resultaten tijdens de Gamma Racing Days. We hebben nu een mooie aansluiting in de top 3 van het algemeen klassement en willen dat uiteraard graag zo houden, dus ondanks het onderstuur, rijdt Peter op zijn limiet.

De pitstop verloopt soepel en met nog een halfuurtje te gaan is Marcel klaar om te laten zien wat hij nog in het werk kan stellen. Hij komt terug op de 5de plaats, maar heeft uiteraard net als Peter veel last van onderstuur. De 20 seconden extra stoptijd helpen natuurlijk ook niet heel erg mee om een voorsprong te behouden, dus de rest van het veld vindt op een makkelijkere manier de aansluiting.

8

Jammer genoeg treedt er nog een extra probleem op, daar de brandstoftoevoer niet meer volledig werkt. De auto beschikt over 2 aanvoermogelijkheden, waarvan de 1 nog maar op 70 procent draait. Van de Maat vecht voor wat hij waard is, maar kan het niet voorkomen dat hij terugzakt naar de 6de plaats. Het gevecht met de nummer 5 brengt te veel risico’s met zich mee met oog op de race van morgen. Dit willen we natuurlijk niet aangaan, omdat we de auto wel kunnen repareren en dan liever morgen mee kunnen vechten voor het podium. Al met al kunnen we nog tevreden zijn met de 6de plaats, het is geen winst, maar ook geen verlies en zorgt toch nog voor weer 11 punten in het kampioenschap.

De jongens werken in de avond druk door aan de auto en hebben snel door waar het vervelende punt van vanmiddag zich bevond. Na dat te hebben vervangen zijn ze er zeker van dat de auto morgen weer perfect in orde is. Tevens hebben we een set nieuwe banden ter beschikking, waardoor de grip ook weer een stuk omhoog gaat. Om het onderstuur te voorkomen wordt er gewerkt met een iets andere afstelling, waar men al lange tijd over na heeft gedacht na de races van april jl.

Voor zondag staat de race rond de middag op het programma. Afgesproken is dat Marcel vandaag zal starten. Net als tijdens de eerste race van de zaterdag beginnen we op de 6de plaats. Gelukkig schijnt ook nu het zonnetje, dus de omstandigheden voor het komende uur zien er wederom goed uit. Van de Maat komt na de opwarmronde goed weg en kan de aanhaking vinden bij de voorstanders. Hij merkt direct dat de auto door de nieuwe afstelling en banden een veel betere wegligging heeft en de rondetijden zijn vanaf het begin dan ook goed.

7

Hij merkt dat hij goed kan blijven aansluiten, maar dat de VW van De Kimpe en Speelman deze race nog net een tandje harder lijkt te gaan. Achter hem is het gevaar een beetje geweken en hij weet dan ook dat er wellicht nog een voordeel gepakt kan worden tijdens de rijderswissel. Rene Steenmetz moet dit keer 15 seconden stilstaan wegens zijn winst van gisteren en hij staat op dit moment vrijwel gelijk met ons in het klassement. Wegens onze zesde plaats van gisteren mogen wij 15 resultaatseconden afhalen van de 20 die eerst voor ons op papier stonden. Dit betekend dat Peter straks een stuk sneller kan vertrekken.

Schreurs komt goed weg na de wissel en vindt meteen weer de aansluiting bij de top vijf. Helaas werkt op dat moment niet alle communicatie vanuit de pits richting Peter nog even goed. Maar Marcel kan hem uiteindelijk doorgeven dat Ruud Olij die achter hem zit en harder rijdt, een drive trough penalty heeft gekregen en hij hem dus beter voorbij kan laten dan het gevecht aan kan gaan. Wel probeert hij uiteraard direct in zijn spoor mee te komen en de aansluiting te behouden.

9

De wedstrijdleiding is vandaag erg streng en waarschuwt veel voor het overschrijden van track limits. Dit levert Van den Berg die voor ons rijdt een tijdstraf van 10 seconden op en ook Ruud Olij krijgt nog eens 10 seconden op zijn conto bijgeschreven. Dit betekent dat als we de aansluiting blijven houden, we na de finish 2 plekken doorschuiven naar voren. Omdat Peter inmiddels de 5de plek in handen heeft, kan hij beter de regels goed naleven en zo alsnog een podiumplaats binnenslepen. Vlak voor het einde van de race zit hij erg dicht achter Priscilla Speelman die het stuur van Jonas de Kimpe heeft overgenomen, in de laatste bocht rijdt hij haar voorbij, maar ze verdedigt dusdanig dat hij het hazenpad kiest en besluit vooral heel blij te zijn met de 3de plaats.

Door de derde plaats in deze race, staan we op dit moment ook derde in het algemeen klassement. Het verschil met de nummer 2, René Steenmetz, is slechts 4 punten, dus dat is nog goed dichtgereden. Vanwege het feit dat Dennis de Borst en Stan van Oord, de huidige nummer 1, zijn uitgevallen in de 2de race, is het gat met hun op dit moment nog 23 punten. Dat is goed te rijden, maar dan moeten we erg veel mazzel hebben! Echter geven we natuurlijk nooit op en gaan we keihard ons best doen om in elk geval de tweede plaats binnen te slepen.

Dit is dan ook de reden dat we nu alweer bezig zijn om de auto te herstellen, een nieuwe brandstofpomp aan te brengen en de reguliere zaken na te lopen. We willen er uiteraard alles aan doen om ervoor te zorgen dat de auto over 2,5 week in perfecte staat is voor alweer de laatste races van het seizoen. Het afgelopen weekend op Spa was mooi, maar het belooft een nog mooier en vooral mega spannend weekend te worden tijdens de Hankook Finale Races 20 en 21 oktober a.s. Wij kijken er alweer naar uit! U toch ook?

10