Raceverslag Würth Superprix Zolder 31 mei t/m 2 juni 2019

Würth Superprix Zolder 2019

Het raceseizoen is officieel geopend! Het eerste raceweekend zit erop en we hebben de beste seizoenstart ooit achter de rug! Met twee keer een vierde plek keerden we vanuit Magny Cours (Frankrijk) terug naar Rijssen. Helaas ook met enige schade aan de auto, maar dat kon gelukkig wel weer hersteld gaan worden voor de volgende races op het programma: de Zolder Superprix. Een raceweekend waar wij vanuit het BS-Racing Team altijd erg naar uitkijken!

Het Belgische Circuit is een baan die onze BMW past als een goed zittende jas. De snelheid is hoog, de rondetijden enorm snel en de wegligging met haar balans van onze bolide op dit circuit is simpelweg gelijk of beter dan de concurrentie. We kunnen ons eerste podiumplek in de Supercar Challenge hier nog goed herinneren en kijken uiteraard met veel vreugde terug op vorig jaar. Toen wisten we hier de eerste race met een overwinning af te sluiten en tijdens de tweede race, ondanks 15 strafseconden de tweede plek binnen te slepen! Nu maar hopen dat we dit jaar ook weer een mooie beker mee terug mogen nemen naar Nederland!

Zoals we al eerder aangaven zijn we helaas niet geheel ongeschonden uit de strijd gekomen tijdens de eerste races in Frankrijk. Tijdens de 2 na laatste bocht in de tweede race hebben we een tik gekregen van 1 van onze concullega’s, waardoor o.a. de rechter side skirt kapot is gegaan. Uiteraard moet dit worden vervangen en hersteld, evenals het uitlaadsysteem. De auto wordt sowieso van boven tot onder gecheckt en daar waar nodig aangepakt. We willen immers wel met een kampioensauto weer aan de start verschijnen. Mede vanuit die gedachte zijn er ook hele mooie delen voor het remsysteem met Drenth Motorsport Gearboxes ontworpen en geproduceerd.

20190601_EDFO_1423_S4A7509

Gelukkig is de auto weer op tijd klaar en is alles donderdagochtend keurig gereed voor vertrek naar Zolder. Al vroeg vertrekken Johan en Derk met de truck en trailer richting het circuit om daar een mooi plekje te bemachtigen om de hospitality op te bouwen. Zondag worden er ronden er 50 gasten verwacht, dus een plek vlak naast de baan staat hoog op het verlanglijstje. ’s Middags vertrekt ook de rest van het team richting België om zich hier goed voor te kunnen bereiden op de dag van morgen.

Vrijdag belooft het een drukke dag te worden! Wij beginnen in de ochtend met twee trainingen, waarna het ’s middags ook meteen tijd is voor de kwalificatie. Een intensieve dag, zeker met de temperaturen die worden voorspeld. Het hele weekend beloofd het tropisch warm te worden. Dit is voor ons wel een klein voordeel, omdat de BMW ook in de hitte goed blijft lopen, waar dit voor de voorwiel aangedreven Cupra Motorsport juist een tikje lastiger is. Op naar twee goede trainingen en een nog betere kwalificatie dan maar!

De eerste training staat vroeg op het programma. Om even na 9h mogen we de auto pas starten en kunnen we voor het eerst de baan op. Gelukkig is het dan nog niet zo warm, dus hebben we ruim de tijd om de banden op te warmen en rustig aan de baan te verkennen. Het gaat nu natuurlijk nog niet zozeer om het rijden van snelle rondes, maar ook om de ligging van de auto op de baan etc. Zo kunnen de monteurs tussen de trainingen door, en voor de kwalificatie, de (eventuele) laatste hand leggen aan de auto).

20190601_EDFO_1440_MGL0301

Tussen de trainingen zit dit keer niet veel tijd. Het is kwart voor 10 als Marcel de baan weer verlaat na de eerste training. Slechts 50 minuten later is het al tijd voor training twee. Omdat er op de auto verder niks aan te merken valt, is deze korte rustperiode geen probleem. Van de Maat is zowel fysiek als mentaal prima in staat de trainingen vol te houden, omdat hij hiervoor intensieve trainingen volgt ook buiten de baan. Racen is natuurlijk meer dan alleen in de auto stappen en het gaspedaal intrappen. Gelukkig verloopt ook deze training naar wens en is er daarna even tijd om op adem te komen. De tactiek voor de kwalificatie wordt doorgesproken en de lunch wordt genuttigd. Daarna is er nog een hele korte tijd om de laatste puntjes op de i te zetten, voordat we weer moeten rijden. De kwalificatie staat namelijk op het programma!

Om half 3 is het tijd om de baan op te gaan om ons te kwalificeren. Hiervoor zijn twintig minuten ingepland, wat betekent dat we meteen vol aan de bak moeten. Op het moment dat we beginnen te rijden, is de baan erg glad. Dat maakt het wat lastiger om voluit te gaan in de bochten, want we willen natuurlijk niet in de muur terechtkomen. De auto is gelukkig heel stabiel, maar de andere auto’s zijn ook snel. We zien de rondetijden elke minuut beter worden. Dit is natuurlijk positief, al gaan de Seats’s en de VW ons wel voor. In de laatste ronde zetten we onze snelste tijd neer. Het resulteert in twee keer een zesde positie tijdens de start. Een prima uitgangspositie voor een podiumplek en tot dusver in elk geval de snelste BMW op de baan.

Ook zaterdag belooft een hele spannende dag te worden. Wegens het pensioenfeest van Johan bij Rekos, zijn een aantal teamleden vandaag niet aanwezig. De eerste race gaat natuurlijk wel gewoon door vandaag, dus we moeten even roeien met de riemen die we hebben. Gelukkig worden we bijgestaan door een aantal vrienden en bekenden, waar we hen enorm dankbaar voor zijn! Een beetje gespannen gaan we richting de start om een uur of twee, waarna we er klaar voor zijn om een uur voluit te gassen. De rest van het team volgt de race via de livetiming, iedereen wil immers wel weten hoe Marcel gaat presteren.

20190602_EDFO_1025_MGL1118

Bij de start moet hij goed oppassen en pakt 1 positie in de eerste bocht, de volgende 2 bochten zit hij helaas aan de verkeerde zijde en levert Van de Maat helaas drie plekken in. Dit betekent dat hij zich vanaf een 8ste plek terug moet gaan vechten. We hebben echter wel voor hetere vuren gestaan dus gaan er nog vol voor. Ondertussen vindt er een aanrijding plaats tussen twee auto’s in de eerste bocht, wat een safety car tot gevolg heeft. Dit betekent dat er over de hele baan een gele vlag met SC gezwaaid wordt en we niet mogen inhalen en de snelheid flink moet worden geminderd. In de pitstraat wordt druk overlegt over de strategie en het plannen van de verplichte pitstop. Zo’n 10 minuten voor we mogen stoppen, duikt de safety car weer naar binnen.

Zodra de pitwindow geopend is, duikt Marcel naar binnen. De stop verloopt perfect en brengt hem zelfs op een eerste plaats terug op de baan. Een betere timing had niet gekund, hij heeft zelfs meteen drie seconden voorsprong op de nummer 2 en dit blijft ook zo nadat iedereen haar stop heeft gemaakt! Elke ronde zien we Van de Maat vechten voor wat hij waard is, de rondetijden nemen nog steeds af en dat in de volle zon, onder extreem hoge temperaturen. We zien de voorsprong op de nummer twee elke ronde groter en groter worden en oplopen tot boven de tien seconden. Met nog een ronde of drie te gaan, lijkt het niet meer mis te kunnen gaan en spaart Marcel de banden en racewagen. Dit blijkt uiteindelijk ook zeker het geval als Marcel met ruim 15 seconden afstand het zwart-wit gestreept ziet vallen. In de pitstraat breekt meteen het feest los, de eerste overwinning is binnen! Een heel fijn gevoel, zeker ook met oog op de race van morgen.

20190601_EDFO_1521_MGL0438

Vanwege de zeer hoge temperaturen en het feit dat veel coureurs hier problemen mee hadden, wordt besloten de race van zondag een stukje naar voren te halen. Dit houdt in dat deze nu om half 11h gaat aanvangen, zodat de hitte nog enigszins is te overzien. In de hospitality wordt druk met zonnebrandcrème rondgelopen en is het drinken bijna niet aan te slepen. Ook Marcel drinkt nog zo’n andere halve liter water en ook de drinkfles voor in de auto wordt bijgevuld. In zijn pak wordt water gegoten om hem ook letterlijk een beetje af te koelen. Bij aanvang van de race is het namelijk al ruim 30 graden. Dit houdt ons natuurlijk niet tegen om ook vandaag weer op een podiumplek te gaan jagen.

Bij de start kom Van de Maat dit keer goed weg, hij weet al snel een plekje door te schuiven en gaat op jacht naar de aansluiting in de top vier. Al vroeg in de race blokkeren bij een concullega de remmen volledig als hij op het rechte stuk rijdt. Zijn auto komt tot stilstand vlak voor bocht 1 en moet van de baan worden gehaald. Net als gisteren, levert ook dit een safety car situatie op. Dit houdt geruime tijd aan en Marcel heeft de pech dat de auto voor hem niet echt op zoek is naar aansluiting bij de rest van het veld.

Bij het openen van de pitwindow is de safety car nog steeds op de baan. Wij hebben in dit geval wederom het geluk niet aan onze zijde. Een seconde of 5 voordat de pitstraat geopend wordt voor de stops, passeren wij deze. Dit betekent dat we nog een ronde extra achter de safety car door moeten rijden. Als wij vervolgens naar binnen gaan, doet de safety car hetzelfde. Dit betekent dat onze directe tegenstanders meteen weer vol op het gas kunnen. Daarbij komt ook nog eens dat wij vandaag te kampen hebben met 15 resultaatseconden, vanwege de eerste plaats van gisteren. Al met al zorgt dit ervoor dat we als 9de weer terugkomen op de baan.

20190602_EDFO_1056_MGL1280

Op dat moment staan er nog zo’n 25 minuten op de klok, dus de race is nog niet verreden. Echter realiseert iedereen zich natuurlijk ook dat een podiumplaats wel erg moeilijk gaat worden. Nu is het eerst zorg om de aansluiting weer te vinden en dan te gaan jagen. Met dat jagen zit het wel goed! Van de Maat zet weer uitstekende ronde- en sectortijden neer en heeft al snel weer een plekje gewonnen. Hiermee stelt hij zich nog niet tevreden en zo zien we hem nog een stukje doorschuiven naar voren in het veld. Al onze grootste concurrenten worden ingehaald! Als de klok op 0 staat, rijdt hij op de 6de plaats en is hij 6 seconden weggereden van de kampioensauto van het FEBO team. Tevens liep hij in op de laatste auto van Ferry Monster Racing, echter hen in te halen was de race te kort. Een knappe prestatie en gelijk aan de positie waarop we zijn gestart! Hier kunnen we zeker tevreden mee zijn!

Na de race is het eerst tijd om af te koelen, letterlijk en figuurlijk. Ook nu staan de flessen water klaar om Marcel af te koelen en goed te laten drinken. Het is op dat moment een graad of 35 buiten, wat resulteerde in een temperatuur in de racewagen warmer dan 55 graden. Daarna is het tijd om terug te gaan naar de hospitality, waar het inmiddels gezellig druk is geworden. De krukken en tafels zijn deels naast de baan gezet wat een mooi terras maakte om hier te kunnen genieten van het weer, maar uiteraard ook van de races. Dit alles onder het genot van een heerlijke lunch die tijdens de race weer tot in de puntjes is verzocht door Tukkers Catering.

20190601_EDFO_1457_MGL0381

Het was weer een fantastisch raceweekend, waaruit we veel punten, een prachtige beker, en een voorlopige 2de plaats in het algemeen klassement mogen meenemen! Nu is het eerst weer op naar Rijssen waar we ons snel voorbereiden op de Spa Euro Races welke al over minder dan 3 weekjes op de planning staan. Wij zijn er klaar voor om hier de nummer 1 verder aan te gaan vallen! U bent er toch ook weer bij?