Raceverslag Zolder Superprix 14 t/m 16 juli 2017

Zolder Superprix 2017

Een maandje geleden waren we voor de eerste races dit jaar in België op Spa Francorchamps. Een weekend dat voor ons niet geweldig is verlopen en wat er ook zeker voor heeft gezorgd dat de monteurs weer een hoop werk hadden te doen aan het prepareren van de auto. Maar, zoals als zo vaak is gebleken, krijgt dit ijzersterke team het met elkaar altijd voor elkaar om de volgende race nog beter en gedrevener dan eerst aan de start te verschijnen.

Ook nu was er geen dag teveel over om de laatste hand aan de auto te leggen, of zoals Marcel zei, we hebben in totaal wel een halfuur over gehad op de dag van vertrek. De overige dagen was het een race tegen de klok. Hoe de BMW het dan daadwerkelijk doet, dat is natuurlijk afwachten tot de vrije trainingen die voor vrijdag op de planning staan in Zolder.

1

Op donderdag vertrekt het team in etappes richting België, ’s ochtends al vertrekken technisch manager Johan en teammanager Egbert met de truck en trailer. Zij zullen ervoor zorgen dat deze op een mooie plek komt te staan om dit raceweekend de businessclubleden te ontvangen en zo rond de vakantieperiode beloofd het druk te worden met om en nabij de 100 verwachte gasten. Alleen maar leuk, want het zorgt ervoor dat je nog beter je best gaat doen.

Voor de vrijdag staan er twee trainingen op het programma. Voor het eerst is er een sessie die langer duurt dan een uur, want we mogen als eerste 80 minuten de baan op. Hieruit valt veel voordeel te halen, want je kunt precies zien wat er eventueel nog niet goed zit aan de afstelling en waaraan dus nog wat verbeterd kan worden. De test voorloopt redelijk soepel en de kleine problemen die worden ondervonden zijn voor de races nog goed op te lossen.

We kunnen de specialisten om hulp vragen en dat zorgt ervoor dat we beter leren omgaan met de bandentemperatuur, waardoor deze tijdens de races langer mee kunnen gaan en de snelheid, maar vooral ook het grip op het asfalt kunnen bewaren. Een leerzaam moment, maar vooral natuurlijk ook erg handig.

2

Gelukkig blijft het ook tijdens de tweede training nog droog in Zolder, al komt er dan wel een dreigende lucht op ons af. Snel terug naar de hospitality waar gewoon droog aan de auto kan worden gewerkt en kan worden nagepraat over datgeen wat er vandaag allemaal is gebeurd. Natuurlijk wordt er ook gesproken over de dag van morgen, waarin de kwalificatie en de eerste race op het programma staan.

Op zaterdag is het vroeg dag, de kwalificatie staat als één van de eerste punten op het programma, dus moet er op tijd worden ontbeten en worden de laatste puntjes op de i gezet voordat het racegeweld los kan barsten.

De kwalificatie verloopt goed volgens plan, de auto klinkt en voelt goed aan, dus wordt er wel uitgegaan van een goede startpositie. Het is immers het circuit van Zolder, hier willen we graag, net als vorig jaar, weer het één en ander laten zien. Als de tijd erop zit blijkt dat het team twee keer als tweede mag starten, een mooie uitgangspositie op de eerste startrij van het veld. Voldoende kansen voor de race van vanmiddag!

3

Het voordeel van de vroege kwalificatie is dat de monteurs nu eerst meer tijd hebben om de auto nog even goed bij langs te lopen voordat deze straks begint aan het gevecht voor de podiumplaatsen. Onderling besluiten Marcel en Peter wie de race gaat openen en wie na de rijderswissel de plek in de auto zal overnemen.

Zaterdagmiddag is het Peter uiteindelijk die als eerste plaatsneemt in de auto en gaat kijken of hij de tweede plaats kan behouden of dat hij wellicht het gevecht met Eric van den Munckhof om de eerste positie aan kan gaan. Het onderlinge verschil in de kwalificatie was minder dan een seconde, dus je weet het maar nooit. Maar voordat dat zo is, moeten we eerst maar eens zorgen dat we ook van achter zelf niet worden ingehaald!

Schreurs komt redelijk goed weg, maar moet in de eerste ronde 1 plek afstaan aan de als derde gestarte Benjamin van den Berg. Niets om ons echt druk over te maken, want er staat nog bijna een uur op de klok en de race is nooit in de eerste ronde al beslist. Peter weet de aansluiting goed te behouden en is al druk aan het kijken waar hij de tweede plaats weer kan over nemen.

Al in de tweede ronde lukt dit hem zonder enige problemen, Van den Berg komt even met zijn band net naast de curbstones en zo weet Schreurs en meteen weer voorbij te steken. Meteen opent hij de jacht op Van den Munckhof, die hij in dezelfde ronde ook nog eens voorbij weet te komen. Dan is het natuurlijk zorgen voor een voorsprong. Het grote voordeel dat het team in dit geval heeft, is dat het geen strafseconden heeft tijdens de pitstop die later in de race nog komt.

4

Vooral met het verstand blijven rijden is in dit geval dan ook de opdracht. Dat lukt Peter uitstekend, hij bouwt een voorsprong op van een paar seconden en heeft op dat moment weinig last van de coureurs die op hem proberen te jagen. Een mooie uitgangspositie als de pitwindow open gaat en Marcel het stuurt gaat overnemen.

Als hij terugkomt op de baan, heeft Van de Maat al een voorsprong van 23 seconden op zijn directe concurrent, die wegens het inlossen van strafseconden, wel een stuk langer in de pitstraat heef moeten wachten. Er lijkt nik aan de hand, tot in de laatste rondes de voorsprong wel heel snel minder groot wordt. Dit blijkt te komen door een losgeschoten leiding aan de achterzijde van de wagen. Dit zorgt ervoor dat er olie op de banden terecht komt, waardoor Marcel een stuk minder grip heeft.

Van opgeven is geen sprake, maar echt fijn rijdt het natuurlijk niet. In de laatste ronde moet hij Henry Zumbrink dan ook laten passeren. Hoewel het uiteraard erg jammer is dat we net niet als eerste over de finishlijn zijn gekomen, mag daar ook niet te lang bij stil worden gestaan. We hebben een fantastische race gereden, gevochten voor wat we waard zijn, als 2de begonnen en als 2de geëindigd. Hoogste tijd dan ook om snel het podium op te zoeken en een klein feestje te vieren.

6

Zondag is het wederom Peter die als eerste plaatsneemt in de auto. De lucht boven het circuit kleurt op dat moment steeds donkerder, maar gelukkig is het nog wel droog. Bij de start komt Peter niet echt lekker weg en moet hij meteen drie plaatsen inleveren. Hoewel hij goed probeert het gevecht aan de te gaan, lijkt hij niet heel veel dichterbij te komen op de concurrentie. Het grootste “probleem” in dit geval is het feit dat de complete top vijf, met uitzondering van het BS-Racing Team, is gestart op nieuwe banden.

Omdat dit voor ons niet het geval is, is de grip van de oranje BMW dus minder dan die van zijn voorgangers. Lichtpuntje is wel dat we ook geen tijd verliezen op de achterblijvers. We rijden dus stevig op de vijfde plaats en Peter komt dan ook op deze positie naar binnen om het stuur over te geven aan Marcel.

Van de Maat moet 10 seconden extra stil staan in de pitstraat wegens de resultaatseconden van gisteren. Niet heel voordelig, maar het verandert niks aan de ranking. Als hij terugkeert op de baan ligt hij nog steeds vijfde met een achterstand van ongeveer 8 seconden op de nummer 4. Hoewel dat niet een geweldige uitgangspositie lijkt, gaan we niet opgeven voordat het onderste uit de kan is gehaald.

5

Op dat moment wordt Peter geïnterviewd door RTL7, net op het moment dat hij aangeeft dat ook wij nu wel een keer een beetje mazzel mogen hebben, na alle pech die al is geweest, krijgt degene die op positie 3 rijdt een lekke band. Hij komt nog terug naar de pitstraat, maar het blijkt voor hen niet mogelijk om op dat moment de band te wisselen en de race te vervolgen.

Een geluk bij een ongeluk voor het BS-Racing Team, wat hierdoor een plekje doorschuift naar voren. Als dan een paar rondes voor het einde blijkt dat de nummer 3 op dat moment een drive trough penalty krijgt, lijkt een podiumplaat toch ineens binnen hand bereik. Vanuit de pits en de tribunes wordt er meegekeken als de lichtblauwe BMW door de pits gaat en we vanuit de verte op het lange rechte stuk Marcel dichterbij zien komen. Hij geeft een flinke straal gas en weet zo ruim voor zijn concurrent terug te komen op de baan.

7

Dan is het een kwestie van netjes doorrijden tot de finish voor we wederom naar het podium mogen lopen. Ondertussen zijn de supporters al hard aan het juichen en knuffelen de monteurs elkaar in de pitstaat. EINDELIJK! Het is gelukt! Na al het harde werken zijn er 2 podiums voor het team in één weekend. Een fantastische beloning voor iedereen die zoveel werk heeft verzet om dit mogelijk te maken!

In de hospitality wordt dan ook een fles champagne ontkurkt om dit heugelijke feit te vieren! Helaas is de feestvreugde van niet al te lange duur, als ongeveer een uur na de race blijkt dat de oorspronkelijke nummer drie ten onrechte een drive trough pentaly heeft gekregen. Hierdoor zijn we uiteindelijk toch als 4de gefinisht en moeten we de beker teruggeven aan degene die hem toekomt.

8

Uiteraard is dit even heel zuur, maar we zien het ook niet als een hele grote teleurstelling. We hebben een prachtig raceweekend achter de rug, met geweldige resultaten en om toch maar het positieve eruit te halen, we hebben op deze manier geen 5 strafseconden bij de start van de volgende race, wat de 3de plaats normaal met zich meebrengt. Wij kijken met een zeer tevreden gevoel terug op de Zolder Superprix en kunnen niet wachten om over een kleine 3 week alweer te mogen starten tijdens ’s lands grootse race-evenement De Gamma Racing Day op ons thuiscircuit, het TT Circuit van Assen! Op naar tweede eerste plaatsen!