Raceverslag Zolder Superprix 30 juni en 1 juli 2018

Zolder Superprix 2018

De Jumbo Familiedagen zijn alweer even geleden, maar de winst op de zondag staat nog vers in ons geheugen gegrift. Wat was het mooi om voor zo’n grote groep mensen een overwinning binnen te slepen en dat ook nog eens vanaf plek 9! Over de maandag zullen we het maar niet meer hebben, die willen we liever een beetje vergeten. Gelukkig hebben we wat weken gehad om de aan de auto te werken, als voelt het eigenlijk nooit lang genoeg. Zeker niet als we in gedachten houden dat we nu terug gaan naar het Circuit van Zolder in België.

Voor ons is dit het circuit waar we voor het eerst gingen testen met de BMW, maar ook de plek waar we voor het eerst het podium betraden, op de hoogste trede hebben gestaan en vorig jaar zelfs een dubbel podium wisten te behalen. Tot nu toe de enige, maar iets wat we dit jaar tijdens de Zolder Superprix graag willen herhalen! Daarom wordt alles op alles gezet om de auto in orde te maken en te laten shinen als nooit te voren.

Op de donderdagochtend rond de klok van 9 uur vertrekken Egbert, Wim en Gerke met de truck en trailer richting het Circuit om alvast wat voorbereidingen te trekken voor een extra training die die middag nog op de planborden staat. De bedoeling is dat Marcel deze gaat rijden, om te kijken of het probleem dat we na Zandvoort hadden, volledig is opgelost. Stel dat er nog iets zou zijn, dan hebben de monteurs net een beetje meer speling om dit op te lossen. Al wordt er vanzelfsprekend gehoopt dat het een kwestie is van starten en lopen.

Zolder 1

De vrijdagochtend biedt nog alle gelegenheid om de laatste hand te leggen aan de BMW omdat de training pas in de middag op de planborden staat. Hoewel men misschien stiekem liever een duik zou nemen in het zwembad, wordt alle tijd nuttig gebruikt in de volle zon die staat boven het circuit. Met een buitentemperatuur van boven de 30 graden is het erg warm te noemen! Nu eerst maar door sleutelen en dan vanavond maar even afkoelen in ons privé bad.

De training verloopt wederom goed al lopen de temperaturen in de auto wel flink op. Nu is het met zo’n hoge buitentemperatuur natuurlijk wel enigszins te verklaren, maar er wordt geprobeerd nog een oplossing voor te vinden. Er moet daarin wel vrij snel worden gehandeld, want over slechts een kleine 2 uur, is het al tijd om aan de kwalificatie te beginnen!

Omdat Peter op het moment van de kwalificatie net is geland vanuit Zuid-Korea op Nederlandse bodem, zal Marcel deze vandaag voor zijn rekening nemen. Hij weet nu precies hoe de auto stuurt, op de baan ligt en overal op reageert. Maar zou het ook lukken om meteen Pole Position te bemachtigen? We zullen het straks gaan zien, gelukkig kan iedereen het volgen via de livetiming van het Circuit!

De quali is hier slechts 20 minuten, dus heel veel tijd is er niet, dan maar meteen bovenop het gaspedaal! De rondetijden nemen af en af en, met uitzondering van de nummer 1, zijn de verschillen binnen de top vijf niet af te knipogen. Zo zijn de nummer 2, 3 en wij als nummer 4, nog geen halve seconden van elkaar verwijderd. Wetende dat wij geen strafseconden hebben meegenomen vanuit Zandvoort, biedt dit ons nog volop perspectieven voor in de race. Maar nu is het eerst tijd voor verkoeling en, hoe kan het ook anders met dit mooie weer, een barbecue. Een goede maaltijd zorgt immers ook voor een goede concentratie en dat is precies wat we de rest van het weekend nodig gaan hebben om de overwinningen binnen te slepen.

Zolder 2

Zaterdagochtend voegen ook Peter en Bas zich bij het team en is het tijd om te beginnen aan de laatste voorbereidingen voor de race van vanmiddag. De weeromstandigheden zijn nog niet veranderd en indien mogelijk, is het misschien wel nog heter dan het vrijdagmiddag is geweest. Er wordt nu dan ook al afgesproken dat er bij winst, wederom een plons gaat worden genomen om de overwinning te vieren, maar vooral ook, om het hoofd verder koel te houden voor de zondag.

Klein voordeel dat Marcel heeft bij aanvang van de race is dat Jonas de Kimpe, onze meest directe concurrent, deze race overslaat. Op deze manier kunnen we in elk geval hem voorbij gaan steken in het klassement, al is het natuurlijk onze bedoeling om niet alleen dat voor elkaar te boksen, maar om de nummer 1 positie te pakken tijdens zowel de race, als in het algemeen klassement.

Zolder 3

Van de Maat komt bij de start goed weg en weet zijn vierde plek keurig te behouden. Elk rondje nemen de tijden af en langere tijd is hij zelfs de snelste man binnen de divisie. Dat moet ook duidelijk te zien zijn in de spiegels van de tegenstanders, die de oranje BMW steeds dichterbij zien komen. Uiteindelijk weet Marcel de derde plaats keurig over te nemen en probeert hij ook de achtervolging in te zetten naar de nummers 1 en 2. Wetende dat zij beide nog te kampen hebben met resultaatseconden, probeert hij zo dicht mogelijk naar hen toe te lopen om onze positie zo gunstig mogelijk te maken.

Als de eerste 20 minuten zijn geweest, is het tijd voor de eerste pitwindow om open te gaan. Vandaag is deze niet voor de supersport klasse, want betekent dat we nog minimaal 10 minuten moeten doorrijden, voordat wij zelf ook aan de rijderswissel kunnen beginnen en de auto enigszins kunnen koelen zodat Peter zijn weg op het circuit kan gaan vervolgen.

Zolder 4

Met nog een minuut of 25 op de klok neemt Schreurs uiteindelijk het stuur over van Van de Maat en is het tijd om de overwinning binnen te gaan slepen. Al bij het uitkomen van de pitstraat ligt hij op plaats 1, dus het enige wat hem te doen staat, is de race uitrijden zou je zeggen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar voor Peter maakt het eigenlijk geen verschil. Zijn rondetijden zijn goed en het verschil met de nummer 2 en 3 neemt eigenlijk alleen maar toe.

Stiekem durven we boven de pitstraat al wel een klein feestje te starten, maar we weten het allemaal, eerst moet het zwart/wit geblokt worden gezwaaid, pas dan is de eerste plek echt binnen. Veel bijzonders gebeurd er gelukkig niet meer, nou ja, tot de finish is bereikt, dan is het een groot gejuich bij het BS-Racing Team in de pits. Al het keihard werken van de monteurs wordt ultiem beloond! Een eerste plaats met maar liefst 22 seconden voorsprong, hij is in de pocket!

Zolder 5

Helaas is er ook een klein probleem gevonden in de auto, maar er is niks wat deze toppers niet kunnen oplossen. Na een korte ontspanning en afkoeling, zijn de monteurs alweer volop bezig de BMW klaar te maken voor de race van morgen. Om u een klein idee te geven, de race van vandaag was om even na 4 uur afgelopen en met uitzondering van nog een diner, wordt er tot na middernacht doorgewerkt om de auto af te maken. Een hele diepe buiging voor onze geweldige vrijwilligers die, letterlijk, dag en nacht voor ons klaar staan!

Gelukkig is het probleem zondagmorgen volledig verholpen en weten we goed hoe we om kunnen gaan met de warmte, want ook nu staat de zon hoog aan de hemel en tikt de thermometer als vroeg de 25 graden aan. Omdat de race van vandaag om 13.30 uur op de planborden staat, wordt al vlak voor de middag het uitgebreide buffet geopend en kan iedereen vol energie het BS-Racing Team naar weer een podiumplaats toejuichen!

Zolder 6

Vandaag is het Peter die de race zal gaan beginnen, ook hij begint op plaats vier. Enige grote verschil met gisteren is dat wij nu zelf te maken hebben met 15 resultaatseconden door de winst van gisteren. Toch laten we ons hierdoor zeker niet op de kop zitten, omdat we ook weten hoe groot het gat zaterdag was en Schreurs heeft nu natuurlijk zelf ook ervaren hoe de auto op het Circuit ervoor staat.

Bij de start laat hij even een plekje gaan, omdat hij merkt dat er voor en achter hem veel wordt geduwd en getrokken aan elkaar. Hij weet al het geweld goed te ontkomen en kan zo zijn jacht op een podiumplek weer volledig inzetten. Na een niet al te lange tijd weet hij alweer twee plaatsen naar voren te schuiven en neemt hij plaats 3 over. Jammer genoeg kan hij zijn jacht op de nummers 1 en 2 niet heel lang vervolgen, niet omdat hij niet wil, maar omdat er een Safety Car de baan op komt.

Zolder 7

Aan het eind van het rechte stuk staat een Porsche uit de GT klasse in brand en dat moet natuurlijk snel opgelost worden. Gelukkig stapt de coureur snel uit en zijn de Marshalls ter plaatse om het vuur uit te maken met hun blussers. Wel gaat de voorsprong op de nummers 4 en daarachter natuurlijk volledig verloren en rijdt het veld als een trein achter elkaar aan. Als onze pitwindow opengaat wordt er dan ook niet al te lang meer gewacht om Marcel het stuur over te laten nemen.

Net als gisteren wordt ook nu de auto weer volop gekoeld met koud water en een blower aan de voorzijde van de auto. Van de Maat moet geduldig wachten, maar zorgt dat hij de auto weer volop draaiende heeft als wordt aangegeven dat hij zijn weg kan vervolgen. We komen als 6de de baan weer op, maar weten als snel de aansluiting te vinden bij de top vijf.

Zolder 8

Na nog geen 2 ronden ligt Van de Maat alweer op plaats 5 en schiet hij ook Ted van Vliet voorbij voor de 4de positie. Op dat moment krijgt de Seat van Van Ende en Veels een lekke band en moeten zijn de pitstraat opzoeken. Dit betekend dat Marcel alweer op podiumkoers ligt en hij alleen nog maar kan proberen van 3 door te stomen naar de 2de of misschien wel weer eerste plaats.

Het wordt ons niet makkelijk gemaakt door achterblijver Ruud Olij die ook keihard meevecht nog voor de punten. In de eerste bocht heeft Marcel even geen remmen meer en moet hij, na een duel met Olij en ook de Seat van De Borst en Van Oord, een stukje “off road” rijden. Kort gezegd, hij schiet rechtdoor door de grindbak, maar weet de BMW gelukkig weer de baan terug op te sturen. Hij verliest hiermee een seconde of 6, maar met de rondetijden die hij neerzet, duurt het maar even voor hij deze ook alweer goed heeft gereden.

Zolder 9

Met de laatste seconden die wegtikken op de klok, heeft hij weer volledig de aansluiting gevonden bij de Febo Seat, met wie hij het gevecht nog aan kan gaan voor plaats 2. Het lijkt even niet te lukken maar bij het doorkomen van de laatste bocht, zien we dat onze oranje bolide voor de rode Seat over de finishlijn komt. Ondanks de hitte is het een kippenvel momentje en barst er een groot gejuich en geschreeuw uit in en boven de pitstraat. Het is gelukt! Een dubbel podium en niet zomaar 1! De overwinning van gisteren en ook nu weer een prachtige tweede plaats!

Zolder 10

Uiteraard is het dan tijd om met de businessclub in de hospitality een feestje te vieren en ook direct te kijken wat Max Verstappen kan in de Formule 1. Na een mooi woord van de coureurs en ook een overwinning van Max is het tijd om dit weekend af te sluiten. Oh, oh, oh wat was dit een mooi weekend en wat houden we deze lijn graag vast! Hiervoor krijgen we al heel snel weer de kans, namelijk tijdens de DTM op het circuit van Zandvoort, welke al op 14 en 15 juli a.s. op de agenda staat. Wij gaan uiteraard ook daar weer strijden voor een dubbel podium! U bent er toch ook gewoon weer bij? Graag tot ziens in Zandvoort aan Zee!