Raceverslag Red Bull Ring Oostenrijk 12 t/m 14 mei 2017

Truck Races Red Bull Ring

Slechts een kleine maand geleden was de eerste krachtmeting van dit seizoen. Toen op het voor ons zeer bekende circuit van Zandvoort, waar wij al sinds dag één van ons bestaan als BS-Racing Team hebben geracet. Hoe anders wordt het nu? Nu wij voor het eerst gaan afreizen naar de Red Bull Ring in Oostenrijk. Nog niet eerder vertrok het team om zoveel kilometers van het thuishonk in Rijssen in actie te komen. Een mooie uitdaging die wij allemaal uiteraard erg spannend vinden, maar vooral natuurlijk ook erg leuk!

Egbert en Johan vertrekken op woensdag met de trailer en al het toebehoren naar Spielberg (Oostenrijk). Een rit van ruim 1050 kilometer, met de verwachting zo’n anderhalve dag onderweg te zijn. De rest van het team reist op donderdagochtend half 7 gezamenlijk in een personenbusje ook richting het thuiscircuit van Max Verstappen. Ondertussen is de avond gevallen en besluiten ook Egbert en Johan het voor gezien te houden, zij hebben dan nog 350 kilometer te gaan. 

Donderdag is het voor iedereen weer vroeg dag. Het wekkertje gaat rond een uur of half 6, maar hoewel de haan nog maar pas heeft gekraaid, is er in Rijssen en omstreken volop leven in de brouwerij. Op naar Oostenrijk! Ook de heren met de vrachtwagen hebben hun weg inmiddels vervolgt en verwachten in de loop van de middag aan te komen in het zonnige Spielberg. Een mooi vooruitzicht is dat voor de rest van de jongens waar de reis ook goed van verloopt, zodat ze ’s avonds gezamenlijk de laatste puntjes op de i kunnen zetten voor de trainingen van vrijdag. Peter en Marcel verkennen het circuit nog even op de quad. Uiteraard gaat iedereen vroeg naar bed, want de dag was lang en het raceweekend gaat nu pas echt beginnen!

Kwali

Tijdens de eerste trainingssessie is het weer heerlijk, het is ongeveer een graad of twintig en het zonnetje schijnt. Dat komt goed uit, want zowel Marcel als Peter hebben elk een kwartier om de baan te leren kennen en erachter te komen hoe de auto reageert. Beide zijn erg enthousiast na de eerste minuten want de tijden zien er goed uit. Wel geeft Marcel aan dat het door de hoogteverschillen erg zwaar is voor de auto en dat de overbrengingsverhouding nog korter afgesteld moet worden. Maar vooral ook dat het prachtig is om op zo’n circuit in de bergen te mogen rijden. 

Helaas blijft het mooie weer niet lang en kleurt de lucht tussen de bergen langzaamaan bijna zwart. Tijdens de tweede training komt de regen met bakken uit de lucht en hebben de coureurs veel last van aquaplanning op de baan. Daardoor wordt het testen bijna onmogelijk, dus wordt er niet te veel risico genomen en de auto te sparen voor de kwalificatie.

Zaterdagochtend is het alweer vroeg tijd voor de kwalificatie. In het begin verloopt het nog niet precies zoals iedereen wil, maar naar mate de tijd wegtikt, worden de rondetijden steeds beter. Uiteindelijk weet het team voor de eerste race een vijfde startpositie te bemachtigen en mogen ze tijdens race twee als 4de van start gaan. Het verschil met de nummer 1 bedraagt slecht 0,6 seconden, dus er valt nog voldoende winst te behalen gedurende de race.

Startrace2

De eerste race is  op de zaterdagmiddag. Peter zal deze race gaan starten, waarna Marcel het na de gebruikelijke wissel van hem overneemt. Net als bij de Paasraces is er een zeer groot startveld, wat vooral bij de start kan zorgen voor grote drukte.

Peter komt bij de start goed weg, maar door de vele auto’s die bij elkaar komen in de eerste bochten, beland hij op het vuil en moet hij vele posities inleveren. Uiteraard weten we dat een race niet gereden is in de eerste ronde en hoewel we de race moeten vervolgen vanaf de dertiende plek, besluiten we van dit ongeluksgetal voor één keer ons geluksgetal te maken.

Schreurs weet een steeds betere racepace te vinden en vecht zich langzaam maar zeker terug naar voren. Zo halverwege zijn race bevindt hij zich alweer in de top 10 en zijn inhaalslag is nog niet voorbij. Hij weet zich uiteindelijk tot de 7de positie naar voren te werken, als het tijd is om het stuur over te geven aan Marcel.

Van de Maat heeft het geluk dat ze geen prestatieseconden hebben gekregen naar aanleiding van de tweede race op het circuit van Zandvoort. Hierdoor komt hij dichterbij de voorliggende auto’s terug op de baan en weet hij dat een podiumplaats zeker nog niet uit het oog verloren hoeft te worden. Net als Peter weet ook Marcel steeds meer snelheid op te bouwen, waardoor hij uiteindelijk in de laatste rondes constant de snelste tijd weet neer te zetten. Dit resulteert uiteindelijk in een derde plaats voor het BS-Racing Team. Een grote overwinning voor het team, want hoewel ze misschien qua startpositie “maar” één plekje zijn opgeschoven, werden dat er tijdens de race natuurlijk eigenlijk 10.

Race1podium

Het vertrouwen voor race twee is er groot. De monteurs hebben samen een geweldige prestatie neergezet, want de auto ligt perfect op het wegdek. Daarnaast vallen de prestatieseconden mee en biedt de 4de startpositie natuurlijk nog voldoende mogelijkheden om verder naar voren te rijden. Leuk voor de thuisblijvers is dat er inmiddels een live-timing valt te volgen, waarop men ook vanuit Nederland kan zien hoe de race verloopt voor team.

Zondag zit Peter wederom als eerste in de auto om zich, in elk geval, in de top 3 te vestigen. Meteen bij de start lijkt het erop dat hem dat zonder al te veel moeite gaat lukken als hij de derde plaats al overneemt van zijn concullega. Direct gaat hij op jacht naar plaats 2 en vindt hij daarin ook de aansluiting bij de nummer 1 van de Supersportklasse.

Helaas mag zijn jacht niet heel lang duren, elders op het circuit raakt een auto in de problemen, waardoor de race achter de safety car moet worden voortgezet. Dit zorgt ervoor dat alle auto’s weer dicht op elkaar komen te rijden, wat er wederom voor kan zorgen dat het eigenlijk net te krap gaat worden op de baan. Na enkele rondes is het tijd om de race weer op normale wijze te vervolgen.

Quali

Helaas gaat het nog geen 100 meter na binnenkomst van de safety car volledig mis voor het BS-Racing Team. Één van de Porsches uit een andere divisie maakt een fout wanneer het veld “los” en trapt daarbij volledig op de rem. Doordat alle auto’s zo dicht op elkaar rijden is er voor Peter geen uitwijkmogelijkheid en raakt hij met de linker voorzijde volledig de achterkant van zijn voorganger. De schade is jammer genoeg te groot om de race te hervatten, wat betekend dat de race vroegtijdig moet worden gestaakt. Zeer spijtig omdat een heel mooi podium in het verschiet lag.

Hoewel de pech in dit geval groot is en er door de monteurs weer met man en macht moet worden gewerkt om te auto op tijd klaar te stomen voor de Spa Euro Races, is het gevoel aan dit weekend qua prestaties zeer goed. Het team kan maximaal meestrijden voor een hoge klassering en is een prachtige ervaring rijker.  Iedereen heeft dan ook de hoop dat het team hier volgend jaar weer terug mag keren. Maar nu? Nu is het eerst tijd om weer keihard aan de slag te gaan en te gaan strijden voor twee podiumplaatsen tijdens het volgende raceweekend op Spa Francorchamps (B).

Race2