2

Raceverslag Paasraces 14 t/m 16 april 2017

Raceverslag Paasraces 14 t/m 16 april 2017

Na maanden van voorbereiding was het dan eindelijk zo ver, de eerste races voor het seizoen van 2017. Hoewel we nog maar kort geleden getest hebben op het circuit van Zolder, is dit natuurlijk de eerste echte krachtmeting. Dan is het toch maar heel hard duimen dat de afstelling naar wens is en de auto goed op de baan ligt. Maar gedurende de wintermaanden en ook na de testdag hebbend de monteurs met man en macht hieraan gewerkt. Dus zijn we vol goede moed naar het circuit in Zandvoort vetrokken.

Het team vertrekt op woensdag richting Noord-Holland om gebruik te maken van een extra testdag op de donderdag. Dit omdat de auto gedurende de eerste testdag in Zolder halverwege met een technisch probleem kwam te kampen. Daarnaast is er tijd om de hospitality op te zetten en alvast het één en ander voor te bereiden op de gasten die het weekend gaan komen.

Gelukkig lopen de testen nu precies zoals gehoopt, dat mag ook wel, want er is hard genoeg voor gewerkt! Hij klinkt zoals hij zou moeten klinken. Als een echte racewagen! Het zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen en het vertrouwen in de auto alleen maar toenemen en dat is natuurlijk niet alleen positief voor de races dit weekend, maar ook voor de rest van het seizoen! De zoektocht is nog gaande naar de wegligging, rembalans, schokdemperafstelling en functioneren van het nieuwe bandenmerk Hankook. Donderdagavond zijn de wieldrukken nog volledig veranderd en vrijdagochtend de uitlijning van de achteras. Met als resultaat een snaarstrak sturende auto. Groot verschil met donderdag, en groot respect voor de monteurs.
4
In tegenstelling tot de eerdere jaren dat de Paasraces op het circuit van Zandvoort werden gehouden, is er nu geen rustdag op de zondag. Dat betekent dat er geen tijd is om even te genieten aan het strand, maar vooral dat er minder tijd tussen de races is om te auto nog te optimaliseren. Niet dat voor spanning zorgt, want iedereen weet precies wat er te doen staat. De doelstelling voor het seizoen is duidelijk, we willen de top drie in!

Het weer is nog niet geweldig, maar het is gelukkig nog wel steeds droog, op vrijdag is er veel zon, maar op zaterdagochtend tijdens de kwalificatie zijn er ook wat wolken aan de lucht. Door het team is besloten dat Peter de quali zal starten. Nu is het toch wel spannend! Zou het resultaat net zo goed zijn als tijdens de laatste testen van vrijdag? Of wordt het misschien nog wel een stapje beter?

Omdat Peter elke ronde een betere pace weet te vinden, wordt besloten niet te wisselen. Zo zien de toeschouwers boven de pits al snel dat de startpositie per ronde beter wordt. Waar deze na een rondje of 5 nog op 4 staat, staat deze aan het eind van de 20 minuten durende kwalificatie op plaats 2! Wat een heerlijk gevoel zo voor de races aan. Bovenal geldt deze positie niet alleen voor de eerste, maar ook voor de tweede race als startpositie voor het BS-Racing Team.
5
De eerste race is  op de zaterdagmiddag. Peter zal dan wederom starten, waarna Marcel het na de gebruikelijke wissel van hem overneemt. Dit weekend, en ook de rest van het seizoen, beloofd het een groot startveld te zijn. Hierbij kan worden gedacht aan tussen de 40 en 50 auto’s verdeeld over 4 klasses. De BMW hoort thuis in de Supersport 1 klasse.

Peter komt bij de start goed weg, al lijkt het erop dat hij 1 plaats in moet leveren. Uiteraard is dit nog maar het begin van de race, dus nog helemaal niks om ons druk over te maken. Zeker niet als we zien dat hij verder ook goed meekomt met de overige auto’s. Dan gebeurd er op de baan helaas een ongeluk, waardoor een safety car de baan opkomt. Iedereen moet in de ankers en inhalen is niet toegestaan.

Helaas moet Peter toch een aantal auto’s voorbij laten gaan. Dit omdat de auto niet op het gaspedaal reageert en gereset moet worden. Gelukkig lukt dit voordat de auto helemaal is stilgevallen. Nadeel is wel dat hij nu teruggevallen is naar plaats zeven. Voordeel van de safety car is echter dat de groep auto’s dicht op elkaar rijdt.

Vrij snel nadat de safety car de baan heeft verlaten is het tijd voor de rijderswissel. Marcel is er helemaal klaar voor en alles wijst erop dat hij gebrand is om toch een podiumplek binnen te slepen. Peter baalt enigszins van zijn race, maar geeft de hoop nog niet op. De overwinning behaal je uiteraard toch samen! Marcel vecht voor wat hij waard is en ziet alweer snel zijn voorgangers naderen. Het lijkt wel alsof hij over de baan vliegt en de één na de ander voorbij gaat. Met als eindresultaat alsnog een prachtige derde plaats! Tijd voor een klein feestje.

 

8

Zondag is er eerst tijd voor een gridwalk, wat betekent dat de business club members en hun gasten op de baan kunnen kijken tussen de auto’s. Als iedereen uiteindelijk de baan weer heeft verlaten is het dit keer Marcel die de race opent. Door de tijdstraf van gisteren moet het team 5 seconden langer stilstaan in de pitstraat bij de wissel, maar dat betekent niet dat we niet voor een nieuwe podiumplek gaan strijden!

Marcel komt op zich prima weg bij de start al lijkt het erop dat hij terugvalt naar de derde plaats. Na een paar bochten pakt hij deze plaatsen terug maar gaat het echter mis. Één van de concurrenten tikt hem aan insturen van de Scheivlakbocht. Hierdoor wordt Marcel van de baan gedwongen, maar hij krijgt de auto weer terug op het asvalt. De schade lijkt mee te vallen, hij kan in elk geval zijn weg vervolgen, maar valt wel meteen terug naar plaats 22. Hij pakt deze ronde drie plaatsen terug. Dan komt de safety car de baan op door een zware crash, 5 ronden lang. Na deze safetycar situatie ligt Marcel 3 ronden later weer op een 14de positie. Daarop komt hij dan ook de pits in om te wisselen.

Na een uitstekend verlopen wissel keert Schreurs als 12de terug de baan op. Maar alsof de pech nog niet groot genoeg is, begint het ook nog eens te regenen en te hagelen! Dat terwijl Peter juist gigantisch bezig was om zich terug te vechten richting de top 10! Hij wil graag naar binnen om de banden te wisselen, maar omdat de baan zo glad is door het water, is dat niet mogelijk. Hij besluit daarop “gewoon” door te rijden op slicks. Absoluut geen ideale situatie! Maar hij weet zich dapper te gedragen met veel aquaplaning en finisht de race zelfs nog als 9de!
7
Daarna is het tijd om terug te gaan naar de hospitality, om daar nog even na de praten en te genieten van een hapje en een drankje. Meteen wordt de schade aan de auto bekeken en weten de monteurs wat hun te toen staat voor de volgende races over een kleine maand in Oostenrijk. Maar dat het BS-Racing Team daar weer gaat strijden voor een hele hoop punten, dat moge duidelijk zijn! Dit was pas het begin en van dit team gaan jullie de rest van het seizoen nog heel veel horen!

Leave a comment