1

Raceverslag Spa Euro Races 9 t/m 11 juni 2017

Nog geen maand geleden maakten we ons debuut op de Red Bull Ring, een debuut waar we graag aan terug denken. De eerste race hebben wij de derde positie gehaald na van P13 af te komen. De tweede race eindigde minder mooi door de crash na de safetycar door een gevaarlijke actie van een voorligger. Onze oranje bolide kwam met de nodige schade terug naar Nederland, waar de monteurs meteen volle bak aan de slag moesten om ervoor te zorgen dat er überhaupt deelgenomen kon worden aan de Spa Euro Races die het tweede weekend van juni voor de deur stonden.

Het is wel eens eerder spannend geweest of er deelgenomen kon worden aan de races, maar zo close als het nu was, is het nog nooit geweest. Alle onderdelen, op één na, waren op voorraad aanwezig. Dat ene onderdeel, was wel van groot belang. Heel Europa werdt afgezocht maar niemand kon het echter op tijd leveren. Gelukkig waren daar onze redders in nood, helden in barre tijden, namelijk de heren van Drenth Gearboxes. Zij konden het onderdeel zelf namaken en hebben zelfs op tweede Pinksterdag gewerkt om onze deelname veilig te stellen. Zonder hen was het niet gelukt en hadden we wellicht niet naar Spa Francorchamps kunnen afreizen. Dus beide deze, nogmaals, duizendmaal dank voor jullie meer dan geweldige inzet!

Dinsdag wordt dan ook het laatste onderdeel hier opgehaald, gemonteerd en woensdag moest de racewagen op de laser uitlijnbank Rekos Almelo voor de afstelling van het onderstel. Donderdag vertrekt het team in delen naar het Belgische Wallonië.  De weersverwachting voor het weekend lijkt dan al prima, alleen de vrijdag dat ziet er niet heel veelbelovend uit. Nou is er niks zo veranderlijk al het weer, dus we hopen gewoon goede hoop dat de zon ons constant zal vergezellen. Donderdagmiddag staat de zon hoog aan de hemel en kan de hospitality met een lekker temperatuurtje worden opgezet. Een goede voorbereiding is het halve werk, laat de gasten maar komen!

 

2

 

Vrijdag belooft een enorm drukke dag te worden. Niet alleen staan er twee trainingen op het programma, ook de kwalificatie wordt aan het einde van die dag gereden. Dat betekent dat er niet teveel mis mag gaan en de auto meteen in optima forma moet zijn. Nu zal het aan het harde werk van de monteurs niet liggen, maar de weersomstandigheden en de drukte op de baan spelen hierin natuurlijk wel een grote rol. 

Tijdens de eerste training komt het helaas letterlijk met bakken uit de hemel vallen. Het is geen moment droog en dus moet er behouden en rustig worden gereden, het is van uiterst belang om de auto heel te houden voor de rest van het dagprogramma en natuurlijk ook de rest van het weekend. Dan maar een tandje minder hard en hopen op beter weer voor de middag.

Gelukkig begint de lucht dan langzaamaan op te klaren en breekt er zelf een voorzichtig zonnetje door. Dit zorgt ervoor dat er nu wel vol gas gereden kan worden en dat beloofd eigenlijk niets dan goeds. De auto reageert goed en de motor loopt fantastisch. Het geeft een hoop vertrouwen voor de kwalificatie die nog gereden gaat worden later vanmiddag.

Op het moment van de kwalificatie is het enorm druk op de baan. Alle klassen van de Supercar Challenge komen in actie dit weekend en waar het normaal verdeeld wordt over twee aparte races, rijdt nu iedereen tegelijk. Dat houdt in dat er ongeveer een auto of 50 zich tegelijk aan het kwalificeren zijn. Ondanks de drukte weet het team voor beide races een gunstige, derde startpositie te bemachtigen. Genoeg kansen om dit tijdens de race vast te houden dan wel te verbeteren.

 

1

Nu is het eerst tijd om een beetje tot rust te komen en de auto helemaal weer langs te lopen voor de race die voor morgenmiddag op het programma staat. Deze dag is druk en lang genoeg geweest, dus  is het ook niet meer dan verdiend en logisch dat de vrijdag nog even wordt na gelopen en  er wordt gekeken hoe morgen een podiumplek in de pocket kan worden gesleept.

Zaterdagmiddag is het Peter die als eerste plaatsneemt in de auto en gaat kijken hoever hij naar voren kan rijden voordat Marcel het stuur van hem zal overnemen. Om van elk nadeel toch ook het voordeel in te zien, door het feit dat we tijdens de tweede race op zondag op de Red Bull Ring het podium niet hebben gehaald, zorgt dat er nu voor dat we geen strafseconden hebben tijdens de pitstop. 

Schreurs komt goed weg en weet zich binnen twee rondes al een plekje naar voren te rijden, daar komt hij in een lichte touché met een coureur uit dezelfde klasse, waardoor er enige schade is aan de rechterzijde van de auto. Gelukkig valt dit allemaal mee en kan de race zonder enige problemen vervolgt worden. Peter doet er dan ook alles aan om weer de aansluiting te vinden en zich weer terug te vechten naar die 2e, wellicht zelfs eerste plaats.

 

3

 

Dat lijkt ook helemaal goed te komen, tot het boven aan de Eau Rouge chicane niet goed gaat. Wederom komt de BMW in aanraking met een andere auto. Peter was volop bezig met een inhaalactie om de 2de plaats weer over te nemen, op dat moment week onze concullega af van zijn lijn, wat één keer mag. Schreurs zag toen het gat aan de rechterkant en liet de auto daar staan, echter stuurde de andere auto op dat moment ook die kant in. Dit zorgde ervoor dat wij de auto langs de kant moesten stilzetten omdat de koelers vol gras waren geraakt. Dat resulteerde in hoge motortemperaturen en om verdere schade te voorkomen, werd dan ook besloten om deze race niet uit te rijden. Uiteraard erg jammer, maar zo is er in elk geval kans om ons morgen te revancheren.

Zondag is het Marcel die als eerste plaats neemt achter het stuur. Hij wil graag op zijn minst de derde plaats in handen houden en probeert zich dan ook optimaal voor te bereiden. Ondertussen staan de monteurs al in de pitstraat om zich daar klaar te maken voor het komende uur. Eerst is het tijd voor een opwarmronde en daarna volgt een rollende start. 

Van de Maat komt niet verkeerd weg, maar moet na de tweede ronde wel één plekje inleveren. Gelukkig duurt de race dan nog bijna 60 minuten, dus is er zeker nog niks verloren. Marcel begint na een paar ronden de perfecte racepace te vinden en heeft dan ook het gevoel dat hij weer kan gaan meedoen om de podiumplaatsen.

 

4

 

Helaas mag zijn jacht niet heel lang duren, door, wat lijkt, een probleem met de remmen. Na Eau Rouge blokkeren de remmen bij 230 km/h en er was zeer veel vibratie in de auto. Van de Maat besluit een vroegtijdige pitstop te maken om de auto na te laten kijken. Daar blijkt dat de bandenspanning en remmen goed in orde zijn. Het race ABS systeem blijkt in storing en wordt daarom gereset. De race wordt vervolgd, maar wel met een ronde achterstand. Achteraf blijkt dat het systeem bij insturen van Eau Rouge in error mode is geschoten.

Ongeveer een minuut of 5 later gaat de pitwindow open en is het tijd om de reguliere pitstop te maken en Peter het stuur te laten overnemen. Helaas ligt de auto dan nog niet lekker op de baan en wordt er met man en macht gevochten om de race uit te rijden en de auto te sparen. Ondanks de problemen vecht Schreurs voor wat hij waard is. Je ziet dat hij inloopt op zijn voorgangers en de achterstand wat kleiner maakt. Stiekem wordt er dan nog gehoopt op een safety car zodat hij de aansluiting weer kan vinden, maar dat mag niet baten. In de laatste rondes komt er nog wel een full course yellow, maar de strijd is dan al wel gestreden. Uiteindelijk weet Peter de auto heelhuids binnen te brengen op de achtste plaats. Jammer genoeg niet de posities waar vooraf op was gehoopt, maar er gaan wel weer wat punten mee naar Rijssen en de snelheid zit er goed in!

Dan is het tijd om terug te keren naar de hospitality, waar meteen wordt besproken wat het probleem kan zijn geweest en hoe dit op te lossen. Dit wordt ook door de coureurs aan de Businessclub gepresenteerd. Vervolgens genieten de businessclubleden van de catering en de stralende zon en is de sfeer, zoals altijd, weer goed. Men bespreekt het weekend na, maar blikt ook alvast vooruit. Over een maandje staat namelijk de Zolder Superprix op het programma en iedereen is ervan overtuigd, net als vorig jaar, doe wij weer voor de eerste plaatsen mee!

 

5

Leave a comment